zondag 5 december 2010

Social media in de praktijk 2

@eindeloos

Het was al vrij laat, eigenlijk zo laat dat ik al sliep. In mijn linkeroor hoorde ik nog net @petrarijpstra zeggen zal ik reserveren? Nadat ik had gezegd “leuk idee” ben ik in slaap gevallen. Restaurant eindeloos, http://www.restauranteindeloos.nl/ , introduceerde afgelopen week haar twittermenu. Nu was restaurant eindeloos in Leeuwarden ons niet onbekend maar we waren er lang niet geweest. Met deze simpele aktie had het restaurant de afgelopen week een flink aantal tafels gevuld. Een mooie simpele en goede toepassingen van social media. Nou moet ik zeggen dat de uitvoering ook uitstekend was. Er was een apart “twittermenu” samengesteld dat je alleen via twitter kon reserveren. De prijs was ook aangepast, naar beneden gelukkig. Ik hoorde andere gasten vragen naar het menu maar nee je moest daarvoor wel reserveren via twitter. Restaurant @eindeloos17 heeft inmiddels 327 volgers. Ik denk dat dat er snel meer zullen worden.

De gemiddelde eetgelegenheid heeft geen database van 327 klanten of potentiële klanten die ze met een gratis boodschap kunnen activeren om de laatste tafels te vullen. Restaurant Eindeloos is er nog maar net mee begonnen en ik voorspel dat er op korte termijn meer on-line akties komen. Te denken valt aan beloningen voor klanten wanneer ze een melding maken op foursquare, retweeten, of gewoon reserveren via twitter. Wat te denken van een business lunch via linkedin? Eigenlijk zijn de concepten die je kunt ontwikkelen met de inzet van social media eindeloos.

Wanneer ondernemend Nederland deze mogelijkheden begint in te zien zal de toestroom op twitter een flinke boost krijgen. Niet alleen van bedrijven die de mogelijkheden zien, maar ook van consumenten die op de hoogte willen worden gehouden van interessante aanbiedingen. Wat moet je dan nog met de plaatselijke krant of een folder met aanbiedingen?

Er dringt zich overigens een interessante vergelijking op wanneer we de potentie van twitter zo onder ogen zien. De vergelijking tussen de massamedia waar ik dan voor het gemak Google even plaats en de direct media een titel waar twitter volgens mij aanspraak op kan maken. Twitter vormt zo een directe bedreiging in de achtertuin van Google. Waar Google haar best doet om advertenties te pushen blijkt het concept van twitter in staat klanten direct in contact te brengen met bedrijven. Wanneer je als bedrijf in staat bent om via een medium als twitter een schare klanten aan je te binden dan zal dat invloed hebben op het advertentie budget. Ook retailers met hun enorme budgetten hebben hier volgens mij mogelijkheden. Een vluchtige blik op het account @albertheijn leert dat dat domein zo te zien vooralsnog in handen is van een domeinkaper. AH heeft er duidelijk nog geen idee van dat ze wellicht honderduizend kooplustige volgers kan aantreffen onder haar twitterknop. Voor de traditioneel ingestelde marketeers zijn de social media nog onontgonnen terrein.

Om een avondje leuk uit eten te gaan moet er natuurlijk op de eerste plaats goed gekookt worden en een goede bediening helpt ook. Bij restaurant Eindeloos hadden ze het perfect voor elkaar. Het eten was uitstekend en de bediening leuk. Dat ze tot slot een goede tweet weten te waarderen is alleen maar extra leuk.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten