woensdag 5 januari 2011

Kiest de adverteerder straks voor Facebook in plaats van Google

De zoekmachine Google is misschien wel op zijn retour. Tik maar eens iets in en kijk naar de resultaten. Je kunt bijvoorbeeld BMW Heerenveen intikken dat levert 106.000 resultaten op. Dat lijkt me wat aan de ruime kant. Je moet tegenwoordig steeds verfijnder zoeken en dat brengt ons op het punt dat we al bijna weten waar we naar zoeken. Daar komt bij dat je door steeds slimmere “google marketing” zoekresultaten krijgt op plaatsen waar je het niet verwacht. Door de juiste posities te kopen bij Google kun je op de zoekterm BMW hoog scoren met een advertentie voor Mercedes. Je tikt BMW in maar je krijgt Mercedes omdat die gewoon meer betalen. De SEO specialisten rollen over elkaar heen. Samen zorgen ze voor een jungle in de zoekmachine.


Google op zijn beurt probeert zich steeds weer in te kopen in snel groeiende internet ondernemingen zoals nu Twitter of Groupon en in het verleden, Youtube zodat de onderneming kan blijven groeien. Zodra die groei terugloopt zal de winstverwachting dalen en de waarde van het aandeel leeglopen. Einde van het sprookje en wellicht het begin van een nieuw tijdperk. Google is immers allang geen zoekmachine meer maar een grote publicatie bak waar gewerkt wordt aan oplossingen voor adverteerders. Google geeft heel stoer als toekomstvisie “het ontsluiten van alle wereldwijde informatie voor het internet”. Het ontsluiten van al die informatie is voor Google alleen interessant als die informatie vervolgens gekoppeld kan worden aan adverteerders. Voorlopig maakt google nog ruim voldoende winst om nieuwe product marktcombinaties te ontwikkelen maar je kunt zien dat het speelveld snel veranderd. Wellicht heeft Google op dat vlak allang een remedie maar er moet wat gaan gebeuren.

Concurrenten beginnen in de nek te hijgen en komt niet uit de hoek van het nu nog steeds kleine Bing. Nee, onverwacht lijkt Facebook de concurrent te gaan worden. Facebook gaat door groeien naar een miljard gebruikers. Dat zijn een miljard profielen, een miljard discussies over relevante onderwerpen voor adverteerders. In de slipstream van Facebook ontwikkelen zich bedrijven als Twitter, Groupon, Linkedin en kleinere start-ups in Silicon Valley. De adverteerder kan zijn geld echter maar een keer uitgeven en is continue op zoek naar de hoogste opbrengsten voor zijn reclame euro, dollar of Yen.


Nu kun je zeggen dat die miljard profielen wereldwijd zijn dus wat heb je daar lokaal aan? De snelle opkomst van de internethandel heeft maling aan grenzen. Jaarlijks worden daar nog steeds dubbele groei cijfers genoteerd. Webshops als Amazon en Bol.com willen relevante profielen van personen wereldwijd waar spullen aan verkocht kunnen worden. Ze willen adverteren waar hun kopers zijn. De nieuwe media partijen als Facebook, Groupon, Linkedin en Twitter kunnen die gaan leveren.

Stel je nu eens voor dat Facebook pas aan het begin staat van haar ontwikkeling en dat de 600.000.000 ja 600 miljoen profielen pas het begin zijn. Stel je voor dat de huidige groei niet doorzet naar een miljard profielen maar dat elke internetgebruiker straks een profiel heeft dat op de een of andere manier gekoppeld is aan Facebook. Stel je voor dat adverteerders voor een royaal bedrag per jaar mogen grasduinen in de die profielen, mogen adverteren, met hun gebruikers mogen praten, testen, kortom de data mogen analyseren. De meeste media reppen op dit moment van een nieuwe internet bubbel. De waarderingen die rond gaan voor Facebook geven daar natuurlijk ook ruimte voor. Maar als je kijkt naar de potentie van Facebook dan zie je dat die waarderingen zo op het oog zo gek nog niet is en dat we wellicht aan de vooravond staan van een ontwikkeling die het internet radicaal zal gaan veranderen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten