zondag 27 februari 2011

Met de opkomst van social media verliezen reclamebureaus opnieuw terrein

Adformatie

Ik kreeg deze week de adformatie in de bus. De aformatie was jaren lang toch mijn lijfblad. Ik heb het denk een jaar of tien niet meer ingekeken maar op de een of andere manier blijft het kriebelen. Ik krijg het blad nu alweer een paar weken en zie dat er te weinig is veranderd. Nou ja iets wel want het blad is nu soms net zo dun als de leeuwarder courant op maandag. 

In de uitgave van deze week las ik een interview met Rob Benjamens. Na vele omzwervingen in de reclame heeft hij nu een bedrijf dat reclamebureaus helpt bij het winnen van pitches. Voor niet ingevoerden, pitches zijn vaak onbetaalde competities tussen soms wel meer dan vijf reclamebureaus Als je verliest ben je je geld kwijt. Kosten voor dit soort onbetaalde pitches lopen op van tienduizenden euro’s tot vele tonnen. 

Als je verliest ben je je geld kwijt dat is heel vervelend plus dat je bureau een week lang in grafstemming verkeert. Dat verloren geld kan niet worden gebruikt voor de in innovatie van dienstverlening. Reclamebureaus vinden hun oorsprong in het ambacht. Werken met drukkerijen, zetterijen, litho’s en koperdiepdruk. Eindeloos pielen met de spatiering van een helvetica. Er was zelfs een tijd dat je aardig moest kunnen tekenen wilde je in de reclame. 

Eigenlijk hebben de reclamebureaus zich nooit helemaal kunnen ontworstelen aan dit beeld. Voor mij was FHV/BBDO  toch altijd het ministerie van reclame met de mooiste campagnes. Een blik op hun huidige website presentatie zegt nu eigenlijk alles. Voor de internet shake out werkten hier tussen de 150 en 200 man dagelijks aan beroemde campagnes. Als het er nu zestig zijn, zijn het er geloof ik veel. Kijk daarvoor nu op de presentatie van het internetbureau Mirabeau met 200 man sterk en nog steeds groeiend. Zo’n vergelijking zegt in mijn ogen veel, zo niet alles.


Rob Benjamens
Rob Benjamens is een zeer kundige reclame ondernemer die vele malen heeft laten zien dat hij snapt hoe het werkt. Zijn ideeen als bureau matchmaker zijn dan ook uitstekend. 

Hij beschrijft verder dat opdrachtgevers nog steeds niet willen betalen voor creativiteit maar wel voor productie. Dingen maken daar kun je uren voor rekenen maar voor dingen bedenken na al die jaren nog steeds niet, althans niet voldoende. De positie van het reclamebureau is daarmee verder tot op het bot uitgekleed. Door gebrekkige marges hebben de bureaus niet kunnen innoveren en daarmee lijken ze de slag verder te hebben verloren. Innoveren zit niet echt in het bloed van de traditioneel ingestelde reclamedienstverleners. Succesvolle uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Het heeft er alle schijn van dat de internetbureaus de communicatiebureaus van de toekomst zijn geworden. Zoals het traditionele reclamebureau die website er wel even bij deed, vaak met een snel opgerichte afdeling met twee of drie slimme programmeurs, zo gaan de internetbureaus nu te werk met een printcampagne of een brochure.

Dat laatste is ook niet zo vreemd. Drukkers produceren tegenwoordig vrijwel alles en een Dtp’er kost nog tussen de dertig en de veertig euro. Ter vergelijking, dat is nog maar de helft van wat een BMW monteur je in rekening brengt voor een autoreparatie. Blijft natuurlijk over het thema, de centrale gedachte achter elke campagne of communicatieplan.

Het traditionele domein van het reclamebureau. De mogelijkheden van internet en social media en de uitwerking daarvan winnen nog steeds snel aan belang. Kennis van deze kanalen is van groot belang. Bureaus met de meeste kennis van die kanalen zullen veelal beter werkende campagnes maken.

Hoe werken Linkedin en Twitter
Kennis van al die kanalen zorgt voor steeds slimmere werkende internet applicaties die niet alleen maar informatie verstrekken aan klanten of prospects maar die ook zorgen voor het terugdringen van kosten. Internetsites zorgen nu voor salesleads en klanteninteractie. Goed werkende internet applicaties zijn meer en meer het externe verkoop kantoor dat 24/7 open is. 

Het reclamebureau maakt vaak ook de personeels advertenties, soms hele campagnes. Het bureau van nu moet weten hoe linkedin en twitter werken om tegen de laagst mogelijke kosten personeel te werven en om je onderneming competatief te presenteren. Aan die specifieke kennis, daar ontbreekt het de meeste reclamebureaus vaak aan. Als je kennis hebt van die kanalen kun je nu eenmaal beter overzien wat de implicaties zijn van het onwikkelde thema. Een thema is mooi maar je moet er per slot van rekening ook iets mee.

Nieuw tijdperk
Natuurlijk bestaat er ook zoiets als de gedachte van het platform onafhankelijk denken. Een centraal thema kan immers uitgewerkt worden naar elk denkbaar platform of kanaal. Dat idee werkte prima in de tijd van RTV en print. In het tijdperk van nu waarin internet, social media en in toenemende mate mobile marketing de wereld domineren gaat dat niet meer helemaal op. 

Andersom echter wel print en RTV zijn goed georganiseerd en daarmee heel doorzichtig geworden. Bedrijven onderhandelen zelf met de media, hebben Dtp’ers in dienst en werken samen met drukkers. Als opdrachtgever kan ik me voorstellen dat je voor het ontwikkelen van een campagne steeds vaker op bezoek gaat bij een internet bureau. De kennis van deze bureaus vormt immers een welkome uitbreiding van de al aanwezige kennis in de organisatie.

3 opmerkingen :

  1. Mooie blog. Goed ondernemen in reclameland heeft ook continue vernieuwing en goed marketingmanagement nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stuk, ben me als 39 jarig artdirector nu aan het richten op social media. Ben momenteel met een (dure!) opleiding daarin bezig omdat ik vind dat ik goed op de hoogte moet zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden van social media in het reclame vak.
    Confessionele media zijn mij ook zeker niet vreemd, social media kan een goede aanvulling daarop zijn. Mits je ze op de juiste wijze inzet. Daar zit de kracht!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het met Arjan eens, dit is zeker vooral nu nog steeds van belang. en vandaag de dag is social media niet meer weg te denken. Bedrijven moeten hier slim op in blijven spelen!

    BeantwoordenVerwijderen