zondag 6 maart 2011

Social media veroorzaken aardverschuiving in het gebruik van het intranet.

Bij meer dan 70% van de Nederlandse
 organisaties gebruiken medewerkers nu de social media om informatie uit te wisselen.

Wikipedia zegt hetvolgende " een intranet is een privaat netwerk binnen een organisatie. Het kan bestaan uit verschillende aan elkaar gekoppelde LAN's. Voor de gebruiker is het intranet een private versie van het internet". Door de opkomst van de sociale media is deze omschrijving achterhaald. Bij meer dan 70% van de Nederlandse organisaties  gebruiken medewerkers nu de social media om informatie uit te wisselen. Dit vindt geheel plaats buiten het bestaande intranet en meestal zonder medeweten van het management. Vooral microblogging met behulp van Yammer via smartphone of pc is favoriet. Chatten is uit. Het management van bedrijven wordt steeds vaker geconfronteerd met zelf ontwikkelde Hyves of Facebook pagina's waar iedereen met elkaar communiceert. Yammer is een excellent communicatie systeem en heel gebruiksvriendelijk. Met een paar clicks ben je onderweg. Het is niet voor niets dat ruim honderduizend bedrijven wereldwijd er gebruik van maken. Linkjes voor je desktop, apps voor Iphone en android en integratie met bijvoorbeeld Twitter alles staat klaar om gebruikt te worden. Twitter op zichzelf lijkt echter ook een goede kans te maken om een belangrijke plek in te nemen. Het kan gesloten worden, is gebruiksvriendelijk en met simpele linkjes en een website is alles voorhanden. Bovenal is Twitter goedkoop. Het management van ondernemingen staat nogal eens achter in de rij wanneer het gaat om vernieuwingen. Vernieuwingen worden vaak als kinderachtig en niet nodig afgedaan. Lange tijd werd het internet genegeerd en werd met trots gemeld dat de secretaresse de mail uitprintte. Twitter lijkt wat dat betreft dezelfde weg te volgen als sms en met de nieuwe ontwikkelingen rond het intranet lijkt het niet veel anders te gaan.
Mocht je ertoe overgaan om opnieuw met het intranet aan de slag te gaan bijgaand 16 tips.

Zestien tips voor een beter werkend intranet.

1  Bezint eer ge begint. 
2  Continu├»teit is van belang. 
3  Beleg de taken goed in de organisatie. 
4  Zorg voor een verantwoordelijk team.
5  Stel gedragsregels en gebruiksregels op.
6  Gebruik social media en maak gebruik van bestaande structuren. Twitter, Linkedin,  Facebook, Yammer en Hyves, alles staat klaar om ingezet te worden.
7  Bepaal je doelen en evalueer regelmatig.
8  Help medewerkers, niet iedereen is overal even handig mee.
9  Wees kort en bondig. 
10 Informatie is om te delen niet om op te slaan.
11 Maak alle kennis beschikbaar, whitepapers, gedragcodes, declaratieformulieren, missie,    visie maak het digitaal. 
12 Zet alles neer op een overzichtelijke plek.
13 Maak het interactief.
14 Zorg voor feed back.
15 Houdt rekening met flexwerkers.
16 Zorg voor een goede beveiliging.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen