maandag 11 juli 2011

Social media, bereik of engagement?.


Een artikel over actieve of passieve social media accounts. Over bereik en engagement.


Een terugkerend onderwerp bij social media als Linkedin, Hyves, Facebook, Twitter of Instagram zijn het aantal actieve accounts. Zo zou Hyves 10 miljoen leden hebben
maar slechts 4 miljoen actieve accounts. Bij Facebook zou de magische grens van 750 miljoen aangemaakte profielen zijn bereikt maar is er sprake van slechts 400 miljoen actieve accounts. Het lijkt mij een definitie kwestie. Actief is als je op regelmatige tijdstippen berichten post, wijzigingen doorvoert van je profiel of reageert op postings van anderen. Social media criticasters willen het gebruik van social media platformen graag relativeren. Het valt wel wat mee met die aantallen, heel veel mensen maken een account aan en doen er verder niks meer mee. 
Er is ook een andere invalshoek van het gegeven actief of passief account.
Een groot Nederlands dagblad heeft door de week bijvoorbeeld een oplage van ca. 600.000 kranten. Reken je de meelezers bij de kapper, de buurvrouw of de tandarts mee dan komt het aantal lezers dagelijks zomaar op 750.000. Met een beetje goede app en een on-line editie komen daar nog wel eens 100.000 dagelijkse lezers bij. Hoeveel mensen reageren dagelijks op een artikel, 10.000? Heeft dat dagblad dan 10.000 actieve accounts? Het dagblad heeft 850.000 lezers die kennis kunnen nemen van een bericht of commerciële boodschap. Hoeveel mensen dat daadwerkelijk doen hangt af van de mate waarin de boodschap opvalt op relevant is. 
Wanneer je een Twitter account aanmaakt en zelf een selectie uit je eigen netwerk volgt dan kun je volstaan met het alleen lezen van berichten. 0 tweets en 0 followers, following 100. Vanaf dat moment ben je een gebruiker, een actief account. Facebook werkt hetzelfde. Je hoeft geen dagelijkse wijzigingen door te voeren in je profiel of op een like button te drukken om Facebook gebruiker te zijn. De mate van engagement hangt af van relevantie en inhoud van de boodschap. Er is een scheiding tussen mensen die content produceren en mensen die content consumeren. Je kunt de hele groep bereiken. De mensen die actief publiceren of reageren zijn iets eerder in de markt voor engagement.
Personen die alleen content consumeren zijn moeilijker over te halen. Bied maar eens, gratis af te halen, een kilo goud aan. Je zult zien dat er meer actieve accounts zijn dan jij je kunt voorstellen.








Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen