donderdag 27 oktober 2011

Social Media, brand builder of lead generator. Wie het weet mag het zeggen.

40 procent van mijn omzet komt via Twitter. Ga dus allemaal Twitteren. Waarop de aardappelboer zegt dat 60% van zijn omzet komt door dat grote bord in zijn tuin. Zet dus allemaal een bord in je tuin. Het internet heeft veel meetbaar gemaakt. Dat heeft ertoe geleid dat we van alle internet inspanningen een direct resultaat willen zien. Steeds meer social media predikanten en internet specialisten gebruiken de te verwachten resultaten als argument om budget vrij te praten richting de social media en het internet. Kwartje er in prijsje er uit. 

Mijn inziens is dit een diepe valkuil. Het creëren van merkbekendheid, merkvoorkeur en vertrouwen is een langdurig proces van investeren in verschillende middelen verpakt in een begrijpelijke strategie. Goed uitgevoerd leidt dat onvermijdelijk tot duurzame resultaatverbetering. De investeringen in communicatie rondom producten en diensten verlopen in redelijk vastomlijnde patronen. Zo komt het dat er nog steeds duizenden pallets met brochures en tonnen aan folders worden geproduceerd. Honderden miljoenen worden er geïnvesteerd in sponsoring, radio, televisie en printcampagnes. Wat leveren deze inspanningen exact op? Hoewel ondernemers allang met deze vraag worstelen is het continue meten van verschuivingen in merkbekendheid en merkvoorkeur een ondergeschoven kindje. Immers de helft van het communicatiebudget is weggegooid geld, we weten alleen niet welke helft.

Wanneer we de zaken goed op orde willen hebben op het internet, Facebook, Linkedin of  Twitter komt echter steevast wel de vraag om de hoek, wat levert dat op? Hoeveel bezoekers heb ik gehad en wat kan ik daar aan verkopen? Met als gevolg dat communicatie- en internet specialisten krampachtig op zoek gaan naar dat antwoord, die heilige graal, het resultaat, de quick win. Vervolgens worden met die gouden bergen ondernemers overtuigd van het nut budget vrij te maken voor het internet. Het is logisch dat dit in veel gevallen leidt tot teleurstellingen. Als ondernemer wil je een natuurlijk een goede marge maken. Een belangrijk gedeelte van die marge komt echt nog steeds tot stand op basis van merkbekendheid, merkvoorkeur en vertrouwen. Klanten zijn bereid net iets meer voor jouw product of dienst te betalen als het vertrouwen in jouw bedrijf, product of dienst hoog is. Daarvoor moet je eerst zorgen dat alles goed op orde is. Het internet en de social media zijn een onlosmakelijk onderdeel geworden van je communicatie. Zorg er daarom eerst voor dat alle communicatie kanalen zorgvuldig op elkaar afgestemd zijn en voldoen aan de identiteit die jouw product of dienst moet hebben. Doe dit zorgvuldig en met aandacht en zonder hooggespannen resultaat verwachtingen. Daarna geven het internet en met name de social media je een uitgelezen kans om in kontact te komen met je klanten. Met die informatie kun je verder bouwen aan je onderneming en aan het verbeteren van je marges. Het internet is een krachtige omgeving om verder te werken aan je merk. Wanneer je dat op orde hebt komen gegarandeerd de leads en ja, ook via de social media.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten