Eerder schreef ik al een artikel over hashtagmarketing. De hashtag ontwikkelt zich nu meer en meer tot een
actie inhaak medium op twitter. Wie zo links en rechts wel eens een tweet
plaatst, kan het niet ontgaan zijn dat op de hashtag streams steeds vaker
commerciĆ«le “inbraken” plaats vinden. Dat geldt niet alleen voor de trending
topics maar ook voor gewoon goedlopende hashtags. Je ziet ze ook steeds vaker verschijnen in twitter fountains of twitter streams op beurzen en seminars. Een
aardig voorbeeld vond ik afgelopen vrijdag. Twitter was in rep en roer rondom
de gratis taarten van de Hema. Hema werd overspoeld met bestellingen omdat ze per ongeluk de prijs van een taartje op nul euro hadden gezet.
Hema werd trending topic, Tweetjobs zag zijn
kans schoon en plaatste het volgende bericht:
@tweetjobsnl: Gezocht ivm drukte:
taartenbakkers m/v, je kunt direct beginnen #hema
Een grappige tweet die daardoor ook nog kon rekenen op retweets. Simpel je bedrijf onder de
aandacht gebracht. Hoe eenvoudig kan het zijn. Recent
bezocht ik een bijeenkomst van Academy Noord. Natuurlijk hingen er grote
schermen waarop tweets geplaatst werden met de hashtag #academynoord. Daarop verscheen het volgende bericht:
reserveer ov.v. #academynoord @Eindeloos17 en ontvang een
gratis aperitief, @eindeloos17 ook
leuk om even een hapje te eten.
Nu had ik al eerder wat geschreven over
restaurant Eindeloos. Dit restaurant heeft de mogelijkheden van de social media al
vroegtijdig opgepikt. Het is leuk om te zien dat ze met de al eerder opgedane kennis
verder experimenteren. Zo zag ik Selexys ook al bekend van Foursquare, met een
actie in de weer op de hashtag #boektweets
@selexyz selexyz #vraag1:
Een omslag zonder letters. Titel? En wie is de auteur? Win een cadeaukaart: RT
en reply!#boektweets ow.ly/i/ky8u
Zo zijn er ongetwijfeld op dit moment al tientallen bedrijven aan het experimenteren met de mogelijkheden van de hashtag. Ik ken de getallen achter deze acties niet en
kan ik dus geen ronkend stukje schrijven over verkoopsuccessen. Ik zie wel een
ontwikkeling die veel lijkt op het adverteren in de traditionele media. Je hebt
een goedgelezen rubriek en je zorgt ervoor dat jou merk, product of dienst daar
onder de aandacht komt. Het liefst relevant en als het kan creatief. Je kunt het gebruiken voor het versterken van je merk
en als je handig bent bedenk je ook nog eens een leuke actie.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten