vrijdag 9 december 2011

Even opnieuw tot tien tellen.

Misschien moeten we in 2012
even opnieuw tot tien tellen

Het internet lijkt in 2011 definitief het slagveld geworden van de actie marketing. In de zoektocht naar nieuwe klanten is er, met name door de opkomst van Google, een complete gereedschapskist aan nieuwe mogelijkheden ontstaan. Handige IT achtige toepassingen zorgen ervoor dat steeds meer mensen informatie over je bedrijf bekijken. 
Reclame campagnes op het internet zorgen voor duizenden mensen die wekelijks, dagelijks of soms per minuut langs jouw website paraderen. In de zoektocht naar nieuwe klanten worden ondernemers op het spoor gezet om aan de slag te gaan als uitgever. We publiceren op Facebook, berichten op Twitter, schrijven op weblogs en piekeren ons suf wat we moeten aanvangen met Google plus. We creëren volgers, vrienden en fans. Een goed stuk tekst waarin we helder uitleggen wat we doen kan vaak niet meer door de beugel van de SEO meester. We analyseren maandelijks wat er over de onderneming wordt gezegd en met behulp van social media monitoring dashboards laten we met enige regelmaat onderzoeken of de website nog wel voldoet aan de allerlaatste zoek en wordt gevonden criteria. En dan natuurlijk een app. Hoe kan ik het vergeten, 2012 zal bol staan van de apps, eentje voor Windows, eentje voor Androïd en doe ook nog maar eentje voor Apple, de mobiele markt is al groot maar wordt in rap tempo enorm. Met de definitieve doorbraak van de smart phone is mobile marketing waarschijnlijk het buzz woord voor 2012, en daarmee worden de zorgen van de ondernemer alsmaar groter en het terrein waarop de marketing veldslag plaats vindt nog weer onbekender.

Misschien moeten we in 2012 daarom even opnieuw tot tien tellen. Nog een keer nadenken over de centrale waarde van de onderneming, de toegevoegde waarde van de dienst of waarom je voor jouw product net die euro meer moet betalen als bij de concurrent. Opnieuw de vraag stellen, hoe kunnen we duurzaam waarde toevoegen aan ons merk? Wat was ook alweer de reden waarom de beste mensen bij ons bedrijf willen werken? Alles opnieuw samenvatten in een centraal thema. Daarna pas weer kijken welke middelen we gaan inzetten om onze naam onder de aandacht te brengen en welke middelen we gaan inzetten om meer klanten te krijgen. Het internet met al zijn marketing mogelijkheden vormt een enorme uitdaging. 
En het is helder dat de budgetten verschuiven naar al die on-line kanalen. Het internet leent zich geweldig voor allerlei vormen van direct response acties. Met analyse tools kun je immers vrijwel alle clicks meten. Tegelijkertijd denk ik dat we ons ervan bewust moeten zijn dat het internet zich mede onder invloed van al die analyse mogelijkheden kan ontwikkelen tot het slagveld van de prijsbeukers. Een plek waar ondernemingen een volledige focus ontwikkelen op kosten verlaging in plaats van de noodzakelijke waarde vermeerdering. Kijk dus ook eens naar mogelijkheden van dat internet om je zichtbaarheid te verbeteren of om waarde toe te voegen aan je bedrijf, dienst of product. Dat laat zich moeilijker meten en vergt meer van je intuïtie, maar als je niet zaait wordt het moeilijk oogsten.



Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen