donderdag 29 december 2011

Wat hebben de social media mij gebracht.

In 2011 heb ik er flink op los getwitterd met als resultaat en slordige 12.000 volgers, ik heb links en rechts een stukje geschreven en gepubliceerd. Mijn Linkedin profiel staat op 100 procent en mijn Facebookpagina ziet er aardig uit. Het aantal volgers op Instagram is de 1000 gepasseerd. Ik probeer af toe te Google plussen maar dat kan ik nog niet omarmen en Foursquare verliest mijn interesse. Aan het eind van het jaar is tijd voor contemplatie. Een paar jaar geleden kende ik de meeste platformen nog niet en toen ik nog niet aan de Iphone was, plaatste ik geen Tweet. Nu haal ik met gemak een stuk of tien per dag. Hoe is het zo gekomen? In eerste instantie werd ik gedreven door nieuwsgierigheid. Een gezonde portie beroepsdeformatie zal ik het maar noemen. Als je in de adviesbusiness zit moet je immers weten waar je over praat nietwaar. Als je je ergens een jaar serieus in verdiept weet je in ieder geval meer dan iemand die dat niet heeft gedaan zou Cruijff wellicht zeggen. De ontwikkelingen zijn enorm. Dat kan ik nu met zekerheid zeggen.

Soms lijkt het alsof het land in twee kampen wordt verdeeld, zij die wel gebruiken en zij die niet gebruiken. Social media dan hè. De eerste periode had ik het gevoel dat ik me moest verdedigen "dat Twitteren is toch kinderachtig". Berichtjes plaatsen wat een onzin. Dan zei ik steevast dat wijlen mijn vader ook moeite had gehad met de afstandbediening van de video recorder. Dat zou mij niet gebeuren, ik wilde graag weten hoe het werkte. Verdedigen dus. Dat is helemaal verdwenen. Ik ben er niet voor en er niet tegen. Bloggen, Twitteren of publiceren op Facebook iedereen moet het zelf weten. Als je het niet ziet zitten prima ik ben geen zendeling. Feit is dat die 800.000.0000 Facebook patiënten volgend jaar allemaal niet plotseling genezen worden verklaard. 55% van de internet populatie doet iets met Facebook of weet waar het over gaat. Heel Nederland heeft een Hyves profiel. Solliciteren zonder een adequaat linkedin profiel wordt steeds moeilijker en nieuwe informatie zal nooit sneller bij je binnen komen dan met een Tweet dankzij die 200.000.000 wereldwijd actieve Tweeps. De Arabische lente was wellicht zonder het internet en meer specifiek zonder Facebook of Twitter nooit aangebroken zo zijn er voorbeelden te over.

De sociale media zouden ons asocialer maken. Iedereen is immers in de weer met zijn telefoon en niemand praat meer met elkaar. Nou ja dat gebeurt inderdaad. In meer of mindere mate. 
Ik merk het soms bij mezelf en denk dan, man doe die telefoon eens weg. We zijn enthousiast over alle nieuwe mogelijkheden en dat loopt soms uit de hand. Het zal zijn weg wel vinden. Toen de televisie oprukte zaten we allemaal plotseling de hele avond op de bank. Er werd geen boek meer gelezen en we spraken niet meer met elkaar. Nu is dat een nieuwe wens. Samen op de bank televisie kijken is immers veel gezelliger dan prutsen met je telefoon. Ik zie het niet zo somber in, we moeten leren omgaan met alle nieuwe mogelijkheden dat kost gewoon wat tijd. We moeten een nieuwe set van afspraken maken, een nieuwe gedragscode ontwikkelen en dat gaat nu eenmaal niet van de ene dag op de andere. De sociale media hebben mij in ieder geval verrijkt. Ik heb contacten herontdekt die anders verloren waren gegaan en ik heb waardevolle informatie gekregen van mensen die ik anders nimmer had ontmoet.

Vakmatig zie ik dat de social media een omwenteling teweeg aan het brengen zijn die zijn weerga niet kent. Bedrijven kunnen op ongekende manieren in kontact komen met hun klanten of prospects. Daar zullen nieuwe marketing methodieken voor ontwikkeld worden.
Dagelijks worden er on-line gesprekken gevoerd over de kwaliteit van producten en dienstverlening. Kwaliteit of het gebrek daaraan wordt met de dag zichtbaarder. Het handelen van ondernemingen wordt steeds transparanter. Maak je een fout dan raast die over het internet, geef je een gratis taart weg dan weet iedereen je binnen een uur te vinden. Als marketing man of vrouw ontstaan daar geweldige kansen. Creativiteit is bezig met een echte come-back. Als je social media inzette was dat al creatief op zichzelf. Nu zul je moeten zorgen voor onderscheid. Je zult een onvervreemdbaar concept moeten ontwikkelen en hanteren. Dat ervaar ik als positief. Misschien staat 2012 wel in het teken van herontdekking van de creatieven. 2012 staat wat mij betreft bol van de kansen en ik ben blij met de tijd die ik heb gestopt in het ontdekken van de mogelijkheden van de social media. 

4 opmerkingen :

  1. Mooie relativerende megatweet Tadek over learning by doing en herontdekken. Succes in 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stuk! Je letters staan alleen dicht bij elkaar, het leest niet zo 'fijn.' Qua inhoud, goed!

    BeantwoordenVerwijderen