maandag 19 maart 2012

11 belangrijke redenen om jou terug te blijven volgen op #twitter.

Iemand volgen op Twitter is vaak ook een uitnodiging om jou te volgen. Ik heb 11 punten op een rijtje gezet die je daarbij kunnen helpen. 
Er wordt veel over gezegd en nog meer over geschreven maar er zijn maar weinig mensen met meer dan vijf goede vrienden die jou op Twitter kunnen volgen. Reken je alles en iedereen mee dan kom je misschien wel op honderd mensen die jou kunnen volgen. Ben je eenmaal voorbij die honderd volgers dan komen er mensen bij, die je nog niet af nauwelijks kent. Heb je een paar honderd volgers en je wilt het een beetje bijhouden dan ga je al snel werken met lijsten.
Voordat je het weet, werk je bewust of onbewust aan je personal branding. Ik weet het, er zijn social media activisten met soms duizenden volgers of nog meer die het ontkennen en zelfs met enig dedain over het fenomeen personal branding praten. Voor hen is dit stukje dan ook niet van toepassing en ben je een bekende Nederlander, voetballer,  journalist, schrijver, model, televisie sidekick of andere personality, je raadt het al dan gelden er ook andere spelregels. 

Voor de meesten onder ons zijn de verschillende social media platformen echter gewoon leuk. Je leert er nieuwe en soms lang vergeten mensen kennen en het is een bron van informatie. En als je wat te vertellen hebt, dan doe je dat liever voor een volle zaal dan in een lege sportkantine. Als we iemand volgen vinden we het leuk als we teruggevolgd worden en nog leuker als ze je wat langer blijven volgen zodat je iemand kunt leren kennen. Met een beetje geluk is dat dan een persoon waar je zakelijk iets aan hebt, een potentiële werkgever of gewoon iemand die je helpt met het uitbreiden van je postzegel verzameling. 

Hoe zit dat met dat terugvolgen? Over het algemeen kun je zeggen dat je, je als een merk zou moeten gedragen. Met alles erop en eraan. De verpakking, de inhoud, de boodschap en de consistentie. Het is allemaal van belang. Niet voor niets bestaat het begrip merkpersoonlijkheid. Op de social media platformen heeft dat begrip een mooie extra dimensie gekregen. Vanuit het principe dat je een merk bent kun je wellicht een aantal zaken iets beter plaatsen. Je wilt niet alleen dat mensen je terugvolgen, je wilt ook graag dat ze blijven. Ik heb wat punten op een rijtje gezet die je daar wellicht bij kunnen helpen. 

1. De profielfoto. Zo’n ei als profielfoto is niet echt aan te bevelen. Over het algemeen ben ik ook niet voor logo's of grappige soms bewegende plaatjes. Het is leuker als je kunt zien met wie je in gesprek bent. Er zijn zelfs mensen met een weekend vrijetijd ava en een doordeweekse werk ava. Een beetje vriendelijk kijken in de camera kan geen kwaad. Een scherpe foto is natuurlijk beter dan een wazig plaatje. Houd er rekening mee dat mensen even extra willen kijken naar je foto. Het is beter als de foto dan op een wat groter formaat ook nog scherp is. 
2 De omschrijving. Je hebt 160 karakters om te omschrijven wat je interesses zijn. Houd nu dus ook in gedachten dat in deze korte omschrijving ook de aanleiding moet staan om jou te volgen. Vul het dus goed en compleet in. Zelfs je woonplaats is relevant. Voor iemand uit jouw stad of dorp kan dat alleen al een reden zijn om jou te volgen. Een alias of nick-name helpt natuurlijk niet echt. Het lijkt of je iets te verbergen hebt. Mensen die een alias gebruiken zijn vaak wat ongenuanceerder dan mensen die wel herkenbaar zijn en onder  eigen naam berichtjes plaatsen. De woorden in je bio hebben invloed op zoekmachines. Wil gevonden worden op stratenmaker dan is het handig als je dat vermeldt. Het kan natuurlijk wel tot spam leiden van bedrijven die straatstenen leveren. Heb je geen grote ambities dan schrijf je lekker op wat je zelf leuk vindt. Oh ja, een linkje naar je linkedin profiel of blog helpt ook. 
3 Je bent net zo interessant als je laatste vijf tweets. De keuze om iemand terug te volgen kan beïnvloed worden door je laatste tweets. Die kunnen worden terug gelezen om een indruk van je te krijgen. Wil je dat iemand je terugvolgt houd er dan rekening mee dat hetgeen je onlangs gezegd hebt van invloed kan zijn. 
4 De social media worden bevolkt door mensen. Heb je een bedrijf en wil je dat mensen je gaan volgen dan adviseer ik om te twitteren als een persoon. Om een bedrijf terug te volgen moeten er echt bijzondere redenen gegeven worden. Bijvoorbeeld regelmatig een aanbieding alleen bedoelt voor volgers of bijzondere informatie die je anders niet kunt krijgen. Ik zie regelmatig bedrijfsaccounts met boodschappen die door "gewone" mensen worden geschreven, dat is verwarrend. Mensen communiceren makkelijker met mensen dan met bedrijven. Kies iemand die je bedrijf vertegenwoordigt en je zult zien dat meer mensen je gaan volgen.
5 Als je achter een slotje zit.  Nou ja dan wil je duidelijk niet dat mensen jou terug volgen. 
6 Teveel of te weinig tweets plaatsen. Je volgers hebben een bepaald beeld van jouw hoeveelheid tweets per uur, per dag of per week. Ik kan niet zeggen of het er veel of weinig moeten zijn. Ik kan wel zeggen dat je consistent moet proberen te zijn. Consistent qua hoeveelheid en ook consistent qua tijdstip. Wijk je af dan word je letterlijk onnavolgbaar en haken mensen af. 
7 Wees consistent op de inhoud. Natuurlijk heb je als persoon meerdere dimensies. Dat mag natuurlijk ook blijken uit je tweets maar een politiek verslaggever die een voetbalwedstrijd gaat verslaan raakt zijn volgers kwijt. Begin je plots met schelden, gegarandeerd dat mensen af haken. Meestal is het beter om even tot tien te tellen. In de afgelopen jaren heb ik minstens een gygabite aan tweets wel getikt maar niet geplaatst. Als merk moet je proberen te voldoen aan de verwachtingen. Als er zonder aankondiging hele nootjes in de pindakaas zitten dan wordt dat niet op prijs gesteld. 
8 Alleen zenden en niet ontvangen. Neem je jezelf een beetje serieus dan probeer je iedereen die je wat vraagt van antwoord te voorzien. Het is een belangrijke spelregel. Mensen nemen de moeite om naar je te luisteren en raken teleurgesteld als je niet reageert. Gevolg is dat mensen afhaken. Engage. Wees betrokken met wat je doet, deel informatie en participeer in discussies. Help andere mensen. Als iemand een vraag stelt op bijvoorbeeld #durftevragen en je weet het antwoord schroom niet om te helpen. Het helpt je bovendien aan nieuwe volgers. De auto DM, over het algemeen wordt gesteld dat de auto DM zoals  bijvoorbeeld “welkom nieuwe volger” of dat soort teksten, niet op prijs wordt gesteld. Het wordt vaak afgedaan als niet persoonlijk en zou ervoor zorgen dat mensen direct al afhaken. Ik heb er geen moeite mee en ik denk dat het in de praktijk wel wat mee valt. Het DM gedeelte van twitter is wel dermate vervuild dat ik daar het sharen van een link naar je website afraad, doorgewinterde gebruikers kennen dat risico en klikken niet. 
9 Informatie is er om te delen. Als je informatie krijgt uit je netwerk en je wilt dat delen benoem dan de @persoon van wie je informatie hebt gekregen in jouw RT. Ik maak zelf onderscheid tussen commerciële info die ik RT en niet commercieel. Leid ik iemand met mijn tweet naar een commerciële website dan vind ik het niet nodig om de @afzender ook nog te melden in mijn RT tenzij dat relevant is voor de link. Dat iemand naar de site wordt geleid vind ik al een mooie beloning. Als je je niet goed aan de spelregels houdt dan stoppen mensen met volgen. 
1o Voeg regelmatig originele content toe. Als je naast je twitter een blog bijhoudt met daarin zelf geschreven artikelen over zaken die je bezig houden dan groeit de kans dat mensen je blijven volgen. Een eenvoudige toevoeging als bijvoorbeeld een account op instagram waarmee je foto’s deelt op twitter helpt al. De wereld van de social media draait om originele content. Of dat nu een tekst, een plaatje of een leuk youtube filmpje is. Je moet proberen om een beetje interessant blijven.
11 De getallen moeten een beetje kloppen. Als je teller op drie tweets staat, je volgt 1000 mensen en 50 mensen volgen je terug is dat geen aanbeveling. Een twitter account opbouwen kost tijd. Net als het bouwen van een merk vereist het toewijding en continuïteit. Als het goed is komt van het een het ander. 

Succes.

1 opmerking :

  1. Ik ben nieuw op twitter en ik volg je al een tijdje. Je geeft echt supernuttige informatie. Al snap ik nog steeds de helft niet ben ik bang....maar ik ga dapper door!

    BeantwoordenVerwijderen