vrijdag 13 april 2012

Steeds meer mensen bezoeken je website via een smartphone of een tablet. Gaan de alarmbellen al rinkelen?


GastBlog van Jan Dirk Bijker.
Partner Coolminds Internet en social media

Naar verwachting zijn er in 2013 wereldwijd meer mobile devices met een browser en een internetverbinding dan desktops en laptops. Het aandeel smartphones 
(I-phone en Android) groeit dus razendsnel. Naast het bellen en versturen van berichten wordt de smartphone door zakelijke gebruikers vooral gebruikt voor het lezen van de e-mail en surfen op het internet. Dit geeft te denken. Een steeds groter deel van je doelgroep zal dus je website bezoeken via een smartphone of een tablet. Gaan de alarmbellen al rinkelen? Je kunt het bezoek makkelijk controleren via Google analytics. Komt er veel bezoek op je website via mobiel dan moet je aan de slag met het aanpassen van de content. Zorg ervoor dat de presentatie goed op een mobile device toont. Denk daarbij ook aan e-mail omdat die ook anders leest op een I-Phone dan op je desktop. Vergeet ook niet de blogs en je aanwezigheid op de social media. Als je denkt dat je de slag op internet al verloren hebt, dan biedt mobiel immers ook een nieuwe kans. De zoekmachine van Google herkent dat wordt gezocht op een mobile device en beoordeelt bij de ranking van de zoekresultaten de pagina’s op hoe goed de pagina rendert op een mobiel apparaat. Dit kun je regelen door middel van stylesheets. CreĆ«er dus een aparte stylesheet voor mobiel om je bestaande content en seo te handhaven en om de presentatie te borgen. Alternatief is natuurlijk om een aparte site voor mobiel te bouwen. Doe je dat niet houd dan goed voor ogen voor wie je het allemaal doet. Houd ook voor ogen dat mobiele gebruikers in vergadering zitten, onderweg zijn, aan de koffietafel staan of zich net hebben afgedroogd na het douchen in de sportschool. Plaats je doelgroep in deze context, stem af op hun behoefte en houd je eigen doelstellingen voor ogen. Op een mobiel presenteer je dus geen uitgebreide datasheets, maar bied je bijvoorbeeld wel de mogelijkheid deze te mailen. 
Als conversie je doelstelling is, geef dan prioriteit aan geoptimaliseerde landingspagina’s voor mobiel. Dankzij mobiel zijn er nieuwe kansen. Pak ze.


Jan Dirk Bijker is managing partner bij Coolminds Internet en Social media.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten