donderdag 6 september 2012

Mijn fiets werd vorige week gestolen. Meldt Klout straks dat mijn belangrijkste influential topic “bicycle thief”is? #gestolenkronan #kronan

Dit is hem, mocht je hem zien
dan hoor ik het graag.
Vorige week schreef ik een stukje over het hoe en waarom van interactie en het belang van de lurker. Kort daarna werd mijn fiets gestolen. Ik plaatste een tweet die vervolgens flink werd geretweet. Het leverde een aardig naschrift op want in de praktijk werd het bewijs geleverd dat een bericht dat belangwekkend of relevant is mag rekenen op aardig wat belangstelling. De lurkers sloegen immers aan het retweeten en onderbouwden daarmee onbedoeld mijn stelling. Een ander neveneffect is een directe vertaling van de interactie op Twitter naar een stijging van mijn Kloutscore. De tweets rondom de gestolen fiets en daaropvolgende interactie zorgden ervoor dat mijn score direct en aanwijsbaar steeg naar 63. Interactie op Twitter is duidellijk een hele belangrijke driver van Klout. Ook dat werd onomstotelijk vastgesteld. Een minder aardig neveneffect is dat Klout waarschijnlijk straks vertelt dat mijn influential topics zijn uit gebreid met bicylcle thief. 

Het verhaal van de gestolen fiets en de lurker.
#gestolenkronan #kronan.

Gisterochtend publiceerde ik een bericht op DWVTS waarin ik het belang van de lurker omschreef. De geïnteresseerde lezer waar je nooit iets van hoort. De lurker is allom aanwezig en komt pas in actie als een bericht relevant of belangwekkend is.
Gistermiddag werd mijn fiets gestolen. Tsja en wat doe je dan, je post wat berichten op Twitter. Ik kon natuurlijk niet bevroeden dat ik op dat bericht nu al meer dan 130 retweets zou krijgen. Of dat veel of weinig is weet ik natuurlijk niet exact. Het is in ieder geval heel veel meer dan het gemiddelde aantal retweets dat ik voorbij zie komen op mijn andere berichten. Daar komen dan nog tientallen geïnteresseerde vragen via mentions bij. Al met al veel  interactie en contacten. Er moest even een fiets voor gestolen worden maar dan komt iedereen ook in actie. Daarmee werd het bewijs onomstotelijk geleverd. Om ervoor te zorgen dat een bericht gelezen wordt moet de boodschap belangwekkend of relevant zijn en worden geplaatst in een geloofwaardige omgeving. Zelfs de lurkers sloegen aan het retweeten. Een interessante constatering maar ik ben wel mooi mijn fiets kwijt.

Het bericht dat ik de ochtend daarvoor plaatste.

We zien het regelmatig voorbij komen. Jaja veel accounts aangemaakt bij dat Twitter maar hoeveel van die accounts zijn er eigenlijk actief. Dat roept bij mij de vraag op, wanneer ben je actief en wat is dat eigenlijk precies actief zijn en als ik niet actief ben, ben ik dan een lurker? Als ik de krant lees ben ik volgens dat criterium dus niet actief. Ik word immers pas actief als ik een ingezonden brief stuur. Kranten lezers zijn dus lurkers. Als ik TV kijk ben ik niet actief. Ik word pas actief als ik via het tweede scherm laat weten dat ik er ben en participeer in een discussie. Ook de televisie kent dus louter lurkers. Actieve of inactieve accounts zijn dus omschrijvingen waar je weinig mee kunt en die veelal gebruikt worden door de social media bashers. Als je via de social media communiceert dan zijn de alleen lezers, lurkers, voor jou net zo belangrijk als degene die actief reageren op je berichten. Lurkers zijn ook niet minder belangrijk dan mensen die zo nu en dan een berichtje plaatsten. Ze vormen een groot deel, waarschijnlijk het grootste gedeelte van je volgers of vrienden.

Hoeveel mensen jou Tweet, Pin, Facebookpost of Instagramfoto lezen of zien weet je niet. De traditionele media, bijvoorbeeld de uitgevers, hebben dit allang onderkend en spreken daarom ook van potentieel bereik. In dat potentiële bereik zitten niet alleen de abonnees verpakt maar ook de cijfers van de losse verkoop en de meelezers. Bijelkaar opgeteld komt daar een getal uit en dat is dan je potentiële bereik. Potentieel bereik lijkt me ook voor de social media een veel handiger criterium in de plaats van actief of inactief. Je potentiële bereik is het vertrekpunt. Heb je duizend volgers op Twitter dan is dat je potentiële bereik. Wil je dat zoveel mogelijk volgers je boodschap lezen. Zorg dan voor een belangwekkende boodschap. Probeer het maar eens, “ik heb gister een baar goud gevonden. Gratis af te halen bij mij thuis. Je kunt me natuurlijk eerst ook even bellen of mailen”. Wat denk je zelf, het wordt vast druk om het huis. Doe je er een aardige foto bij met een een pakkende tekst dan vermoed ik dat zelfs vrienden die je niet volgen direct bij je aan de telefoon hangen. Waarschijnlijk wordt je zelfs benaderd door je bankmanager, de politie en Hart van Nederland. Verpak je het verhaal zo dat de baar goud waarschijnlijk van een verloren gewaand VOC schip is dan heb je kans dat ook het NO Journaal, CNN, en National Geographic je weten te vinden.

Natuurlijk komen daar nog zaken bij als betrouwbaarheid, consistentie enzovoort. Iemand die om de haverklap een lolletje maakt neem je immers met een korrel zout. Dat geld ook voor de traditionele media. Geloofwaardig, betrouwbaarheid en consistentie van het umfeld bepalen mede de waarde van je boodschap.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten