woensdag 14 november 2012

CEO zijn van Philips lijkt me niet een makkelijke job. #RS4TS

Frans van Houten trapt af 
Dinsdag 13 november was ik dankzij een uitnodiging van Thomas Marzano te gast bij Philips in Eindhoven. Onder het thema “Rethinking solutions for tomorrows society” werden gedurende de middag verschillende Philips innovaties getoond. Na een introductie van CEO Frans van Houten maakte ik een twee uur durende reis door het Philips land. Het werd in een indrukwekkende reis. 
Philips is op het vlak van innovatie sinds jaar en dag een parel voor de Nederlandse industrie. Een onderneming die lang niet altijd de waardering krijgt die hun toekomt. Of het nu gaat om medische innovaties op het gebied van operatiekamer technologie, innovaties op het vlak van kantoorverlichting of innovatieve ideeën voor het poetsen van tanden, Philips heeft erover nagedacht. Het blijft niet bij ideeën alleen er komen ook fascinerende producten uit voort. Toen ik luisterde naar de aftrap van Frans van Houten zag ik wel de spagaat. Zoveel goede ideeën en mooie producten maar waar leg je de accenten. De laatste regel uit het persbericht geeft dat ook een beetje weer. 
Philips schrijft; De onderneming heeft leiderschap posities op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichting oplossingen en nieuwe verlichting toepassingen alsmede op het gebied van scheerapparaten, portable entertainment en mondverzorging producten
Nee dan Steve Jobs. Die presenteerde een nieuwe telefoon en wereldwijd stonden we in de rij. Dat lijkt me als CEO toch een stuk overzichtelijker je kunt immers al je effort in een product of vijf stoppen. Ik heb indrukwekkende innovaties gezien van nieuwe kookapparatuur die samen met Jamie Oliver werd ontwikkeld tot speciale lichtreceptuur die wordt ontwikkeld voor het telen van komkommers of aardbeien maar er is een innovatie die ik extra wil belichten en dat is de Philips HUE. Waarschijnlijk uitgesproken als de Philips You. 


Het Philips HUE concept ieen ronduit indrukwekkende lichtoplossing voor in huis. Het idee is verrassend simpel en bestaat uit een basispakket van drie lampen in combinatie met een Mobile App. Je draait de lampen in de fitting en via een mobile App regel je de verlichting in huis. Kleuren, tijdstippen noem het maar op alles kan. Je pakt een foto, klikt op een kleur en direct verandert de sfeer in je huis. Op je vakantie adres regel je via je App de aan- en uit- schakeltijden. Ben je bijna thuis dan doe je via je telefoon of tablet alvast even een lampje in huis aan. Over de distributie heeft Philips ook goed nagedacht het Philips HUE pakket is te koop bij de Apple stores. Perfect. Tijdens de demonstratie dreven mijn gedachten onwillekeurig even af. Ik dacht als Steve Jobs het concept had gepresenteerd als een Apple innovatie, zoiets als “Apple presenteert u de Ilight” dan lagen we misschien wel in een slaapzak voor de deur van winkel. Ik wel in ieder geval.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten