zondag 10 februari 2013

Instagram, gezonder leven met foto’s.

Instagram als platform voor
een gezonde leefstijl #beforeafter
Instagram staat bekend als het platform voor het delen van foto’s. Dankzij de mogelijkheden van de verschillende foto apps en natuurlijk met de hulp van de eigen filters slaagde Instagram erin om binnen enkele jaren een groep van 100 miljoen gebruikers naar zich toe te trekken. Dat aantal groeit met een procent of tien per maand. De gebruikers zijn trouw, zo’n 90 miljoen mensen bezoeken het platform regelmatig. Dagelijks worden er tientallen miljoenen foto’s toegevoegd en elke seconde wordt er iets van 10.000 keer op een likeknop gedrukt. Indrukwekkende getallen. Facebook zag het succes vroeg aankomen en telde tot verbazing van vriend en vijand een miljard dollar neer voor het platform dat op dat moment ca. 30 miljoen gebruikers kende. Instagram maakte de afgelopen maanden zijn mobiele platform steeds meer geschikt voor de desktop. Daar was aardig wat over te doen op de social media. Het zou de nekslag kunnen zijn voor dit foto-deel-platform. Dat was althans het meest gelezen oordeel van de gebruikers. Ik ben zelf ook een van die gebruikers. Hoewel fotografie natuurlijk niet afhankelijk is van het filtertje maar toch met name van het onderwerp en de compositie ziet het resultaat, met het gebruik van apps en de filters van Instagram er toch als snel heel mooi uit. Tot voor kort dacht ik dat Instagram voornamelijk over het delen van foto’s ging. Dat was natuurlijk kortzichtig. Instagram gaat steeds meer over het delen van belevenissen. Foto’s zijn daarbij het makkelijkste en snelste vehikel. 

#healthyfoodideas
Zo ontwikkelen zich op Instagram zonder enige vorm van coördinatie communities met groepen vrouwen die werken aan hun leefstijl. Bij al die onderwerpen passen hashtags als #lowcarb, #losingweight, #eatclean, #healthy, #fitness, #beforeafter, #calories, #lifestyle #weightlos, #woman #thiscouldbeyou #healthyfoodsharing, #healthyfoodideas, #weightlossissues, #fitspiration. Voor de gebruikers van deze hashtags is Instagram het platform waar je ervaringen en belevenissen met elkaar deelt over bijvoorbeeld afvallen, fitness of een gezonde leefstijl. Op deze “hashtag communities” worden tips, recepten en ervaringen met elkaar gedeeld natuurlijk ondersteund met foto’s. Maar ook de vorderingen van het gevolgde dieet, zo worden onder de hashtag #beforeafter foto’s gedeeld die laten zien hoe zwaar je was toen je begon met je dieet en hoeveel je inmiddels afgevallen bent. Ondanks de gebrekkige tekst functie van Instagram zien steeds meer gebruikers van dit soort “hashtag communities” Instagram daarbij als het platform voor hun persoonlijke dagboek. Er wordt vertelt hoe het je vergaat en je illustreert dat met foto's. De volgers stimuleren jou in ruil voor je verhaal met comments, likes en smileys. Het aardige is dat deze gebruikers elkaar zelf hebben ontdekt via de hashtag. De foto is daarmee niet langer een doel maar een middel. Het is een opmerkelijke wending in het gebruik van het platform en geeft misschien aan waar Instagram de komende jaren naartoe kan evolueren. Communities die elkaar weten te vinden onder een hashtag en met elkaar communiceren rondom een foto. Dit biedt natuurlijk kansen voor slimme community managers. In het licht van deze ontwikkelingen lijkt de move van Instagram om naast het mobiele platform ook de desktop te betrekken zo gek nog niet. 

Misschien vind je dit ook een leuk artikel: Papegaaien journalistiek over de waarde van instagram.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen