dinsdag 12 maart 2013

Social media in een stad zonder water.

Water is van levensbelang. Wanneer een stad als Leeuwarden met ca 90.000 inwoners zonder water komt te zitten is er een groot probleem. Zeg maar rustig een calamiteit. Gisteravond was het raak er kwam geen water meer uit de kraan, dus snel even gebeld met Vitens om te vragen wat er aan de hand was. Geen contact want de lijnen waren overbelast. Dat schept wel een soort van duidelijkheid immers als iedereen belt is er kennelijk een probleem bij Vitens en niet bij mij in de kelder. Het kan en mag natuurlijk niet, want juist bij een calamiteit moet je bereikbaar zijn. Zeker wanneer het om zoiets belangrijks gaat als de drinkwatervoorziening. Natuurlijk raadpleeg je in 2013 vervolgens de social media. Via een simpele #dtv weet je binnen een minuut dat de stad zonder water zit. Daarna val ik van de ene in de andere verbazing. De storing is al ruim anderhalf uur gaande als ik op aandringen van het officiële @vitens twitter account het officiële @vitensstoringen twitter account raadpleeg. Kennelijk de plek waar storingen van Vitens worden gecommuniceerd. Geen melding. De website van Vitens gaf aan dat storingen gemeld konden worden via @vitensstoringen tussen 7.00 uur en 19.00 uur en ja dat is het al geweest. Water storingen moet je kennelijk ’s nachts zelf verhelpen. Voor de rest geen enkele verwijzing naar de 90.000 mensen in Leeuwarden die zonder water zitten. Goed dan maar even het officiële politie Friesland twitter account @politie_frl2 raadplegen. Wel een beetje een vreemde account naam maar goed dat zal wel iets met geld te maken hebben. De laatste tweet op dat officiële politie account is een jaar oud en meld dat de Elfstedentocht niet doorgaat, die van 2012. Overigens staat er de officiële twitter account wat een beetje verraadt dat er een hobbyist aan het werk is geweest. Niet voor één gat te vangen ga ik even naar het officiële account van de gemeente Leeuwarden. Dat helpt er staat in ieder geval een tweet over het onderwerp. “#waterstoring Leeuwarden? We zoeken het uit”. Met andere woorden de gemeente Leeuwarden heeft geen idee waarom er bij mij en al die andere 90.000 inwoners geen water uit de kraan komt. Grappige tweet ook met zo’n hashtag. Gelukkig is Sebastien Kraaijeveld op het account @woordvVitensSK actief. Wel een beetje vreemd voor een organisatie die in Nederland 5.4 miljoen mensen van water voorziet en die zegt het grootste drinkwater bedrijf van Nederland te zijn. Dat is immers niet gering dus is het voor mij een raadsel waarom een woordvoerder van een organisatie die zo belangrijk is op een persoonlijk account twittert. De communicatie over onze watervoorziening lijkt mij toch niet iets om slordig mee om te springen. We hebben dus een woordvoerder die op zijn eigen account twittert, een officieel politie Friesland twitter account dat al een jaar niet wordt gebruikt en een gemeente die niet voorbereid is op communicatie via het internet. Op de een of andere manier ben ik niet eens verbaasd.

Naschrift.

Ik plaatste deze blog gisteravond 12 maart 2013. De blog was ook de politie niet ontgaan. Een van de mannen achter het account @polfryslan vertelde mij in een tweet dat zij het officiële politie Friesland account bemanden. Zij vonden de "sneer"die ik uitdeelde in mijn blog aan het adres van de politie onterecht maar hadden gelukkig inmiddels al genoeg eelt op hun ziel. Eigenlijk verbaasde die reactie mij wel. Ik had via google het politie account @politie_frl2 gevonden. Dat was geen grote zoektocht want het was zo'n beetje het eerste politie account dat Google mij voorschotelde. Ik googelde namelijk; officieel politie twitter account Friesland. In de bio van het door google gevonden account staat; "dit is de officiële twitter account van de politie Fryslan. Het account telde bovendien 6712 volgers dat leek mij dus wel goed. Alleen het woordje de had mij aan het twijfelen moeten brengen. Bovendien heb ik geen interesse om een sneer uit te delen. Ik snap echt wel dat de prioriteit van de politie niet op een twitter account liggen. Maar als er dan door de politie getwitterd wordt lijkt het mij wel belangrijk dat het allemaal klopt. Het twitter account dat kennelijk nu wel officieel is draagt de naam  @polfryslan. In de bio staan de namen van 11 personen. Waarschijnlijk agenten of woordvoerders dat is niet duidelijk. De bio omschrijft verder niets, dus als ik het account al had gevonden, dan had ik niet geloofd dat dit het officiële politie account van Friesland zou zijn. Tegenwoordig heeft immers bijna elke wijkagent een twitter account. Naar aanleiding van de opmerkingen ben ik nog eens verder gaan googelen en vond de twittergids met een top honderd van politie twitter accounts. Allemaal even fraai. Of nog beter de meldkamer van de politie Fryslan die in een persbericht vertelt dat ze gaan twitteren, als ik echter klik op de url krijg ik "sorry deze pagina bestaat niet in beeld".  Ik ben daarna opgehouden met verder zoeken. De politie reageert voorspelbaar op mijn blog. Zij hadden het goed gedaan, ik had gewoon niet goed gezocht. Zo werkt het dus en als er iets misgaat stellen we achteraf wel een commissie in om te onderzoeken hoe dat nu kwam. Gelukkig hadden we wel snel weer water. 


Geen opmerkingen :

Een reactie posten