zondag 1 september 2013

Is jouw Twitteraccount geld waard?

De waarde van je Twitteraccount
 spielerei of werkelijkheid
 
De social media zijn gezellig, je kunt er met iedereen over van alles en nog wat discussiëren, je maak zomaar nieuwe vrienden en herontdekt oude vrienden. Je kunt je laten inspireren en het laatste nieuws bijhouden allemaal heel vrijblijvend. Er is ook een business kant aan de social media. Daar wordt veel over gezegd en geschreven. Het zou gaan over engagement, in contact treden met je klanten. Fans maken van je klanten. Luisteren naar je klanten enzovoort. De interactiviteit van de social media staat in die benadering centraal. Je kunt immers zomaar met een klager in contact treden en je kunt grote groepen volgers, vrienden of fans vragen om mee te denken bij ontwikkel processen om maar wat te noemen. De social media hebben echter ook een andere kant, de kant van bereik. Met behulp van social media kun je snel veel mensen bereiken tegen relatief lage kosten en bereik is voor adverteerders nog steeds waar het om draait. Adverteerders denken simpel, hoe krijg in mijn boodschap tegen de laagste kosten onder de aandacht van mijn doelgroep? Misschien een wat recht op en neer bewering, maar als je een bedrijf hebt dan heb je nu eenmaal de behoefte om te vertellen wat je voor een mogelijke klant kunt beteken. Dat geldt voor een biermerk evenzeer als voor de lokale glazenwasser. Als je iets wilt vertellen begin je met bereik, een social media account of dat nu Twitter, Facebook, Youtube, Google+ of Instagram is werkt ook alleen als je bereik hebt. Met een twitteraccount met tien volgers kun je nu eenmaal weinig potten breken. Om in termen van social media te spreken bestaat dat bereik uit de hoeveelheid volgers, fans of vrienden die aan een account verbonden zijn. Heb je veel volgers dan heb je een groter bereik. Ik ben me er van bewust dat je via de social media ook snel meer bereik op kunt opbouwen door een interessante, creatieve en relevante boodschap te construeren die door anderen wordt gedeeld maar dan nog gaat die boodschap sneller viraal als je direct begint met veel bereik.



De social media kennen veel afhakers en nu beperk ik me even tot Twitter. Mensen maken met heel veel enthousiasme een account aan en krijgen soms wel duizenden volgers maar na verloop van tijd verflauwt de aandacht, er wordt zo links en rechts nog wat gelurkt en dan houdt het helemaal op. Het account belandt op het social media kerkhof. Nu zou het mij niet verbazen als dergelijke slapende accounts ook nog geld waard gaan worden. Door tientallen of honderden accounts op te kopen kun je een boodschap simpel en snel onder de aandacht brengen van een breed publiek. De inzet van honderden accounts kan een boost geven aan het viraal maken van een campagne. Waarschijnlijk gebeurt het nu al maar voor zover mij bekend verbiedt Twitter de handel in accounts, hoe ze dat exact controleren is mij niet duidelijk. Je hebt al aardig wat websites waar je de waarde van je twitteraccount kunt laten taxeren. De website van het Amerikaanse social sell outs is zo’n voorbeeld. De site is simpel opgezet en maakt ook nog aardige analyse van je account. Ik toetste mijn eigen account in en de maximale waarde werd geschat op een slordige $27.000 dollar. Dat is natuurlijk niks in vergelijking met de waarde van het account van Nico Dijkshoorn dat wordt ingeschat op $267.000. Wellicht spielerei maar toch, kijk je naar het aantal volgers van Nico dan is dat met 250.ooo al 50.000 meer dan het aantal abonnees van de NRC. Voeg daar nog maar aan toe dat een Twitteraccount met een Kloutscore of Peerindex van 80 meer waard zal worden dan eenzelfde account met een score van 45. Klout en Peer zijn voor veel social media activisten een no-go maar ik voorzie een toenemend belang van dit soort instrumenten om autoriteit te meten. Voor social media adviseurs die nu vooral spreken over engangement, authenticiteit en van klanten fans maken zal de handel in twitter accounts gruwelijk in de oren klinken. Bij de social media staat echter één wet centraal, when its free you are the product. 


Geen opmerkingen :

Een reactie posten