donderdag 21 november 2013

Echte Penoze, wil je daar als adverteerder bijhoren?

Echte Penoze op RTL
Toegegeven, ik ben in sommige opzichten een old school reclamemaker. Vanuit dat perspectief kijk ik steeds vaker met verbazing naar het umfeld waar merken positie kiezen. De afgelopen week zag ik de eerste aflevering van de serie "echte Penoze" op RTL. In de traditie van Menno Buch wordt een amusement programma gepresenteerd waarin dit maal moordenaars en bankrovers een podium krijgen. Op een zeker moment staat de geïnterviewde man in kwestie op het punt te vertellen over de eerste keer dat hij iemand doodde. Het bleek een cliffhanger voor het reclameblok. Het gaat mij er niet om merken te bashen maar ik vraag me oprecht af of je in een dergelijk umfeld wel een reclameboodschap zou moeten plaatsten. Ik heb het blok uitgekeken en het stond vol met "normale" adverteerders. Van een electronica keten tot een zorgverzekeraar. Ik vond het een dieptepunt. Als adverteerder schurk je toch tegen het thema van het programma aan. Er zijn tal van onderzoeken gedaan over de invloed van het umfeld op het merk. De uitkomsten zijn zoals met veel onderzoeken natuurlijk niet unaniem. Er bestaat ook zoiets al gutfeeling dacht ik. Kennelijk niet. Marketeers kijken naar kosten per contact, die weg leidt naar RTL, welk programma lijkt een bijzaak geworden. Met als gevolg dat RTL vol gas op de ingeslagen weg doorrijdt. Waar die weg eindigt is niet zo moeilijk te verzinnen. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten