zaterdag 16 november 2013

Philips en de liefde voor het detail. #UncoverPhilips

Ik mocht vorige week aanwezig zijn bij de onthulling van het nieuwe Philips beeldmerk. Philips pakte uit met een nieuw beeldmerk en een nieuwe pay-off. Oude en nieuwe media werden op een mooie manier betrokken bij het event. Via Twitter kon je zelf meewerken aan de onthulling. Die onthulling werd wereldwijd gevolgd via YouTube. Onderweg naar het event in Amsterdam luisterde ik naar de BNR klantenshow waarin specialisten zich bogen over het nut en de noodzaak van deze design update. Radio, televisie, nationale en internationale blogs deden hun zegje. De meningen waren zoals altijd verdeeld en het leek er op dat iedereen zijn best deed om iets slims te zeggen. Over afstoffen en oppoetsen heb ik veel gehoord en gelezen.

Ik heb iets anders gezien. Ik zag de liefde voor het detail. De passie om een verandering door te voeren op onderdelen die onaantastbaar lijken. Het vergt moed en doorzettingsvermogen van een team om bij een concern van het formaat Philips veranderingen te agenderen en door te voeren. We leven in een tijd van vormgeving verschraling. De komst van Apple met zijn eenvoudige design-hulp-programmaatjes heeft iedereen het gevoel gegeven dat ze kunnen ontwerpen. Of het nu een huisstijl is of een reclamecampagne. Iedereen kan het. Het heeft geleid tot design inflatie. Wie maakt zich nog druk over de waarde van spatiĆ«ring of interlinie. Wie heeft er nog oog voor het belang van een verandering van een halve millimeter in de dikte van een lijn. Hoeveel design bureaus kunnen zich nog een typograaf veroorloven? 

Ik vond de onthulling een mooie dag voor het detail. Voor het het belang van de halve millimeter. Een compliment gaat uit naar @thomasmarzano die zich als verantwoordelijke voor het design ook nog eens proefondervindelijk een weg baant door het woud van de social media en op die manier een interessante extra bijdrage levert aan de beeldvorming rond Philips. Complimenten ook aan het adres van de CEO Frans van Houten die zijn agenda inruimde om het team dat de verandering doorvoerde mede te leidden. Het is een sterk signaal als het gaat om verandering en innovatie die van binnen uit moet komen. Als CEO plaats jezelf immers in de frontlinie van de kritiek. Ik vond het mooi om erbij te zijn en om te zien hoe Neerlands tech glorie zijn weg zoekt naar een imago dat past bij het nu. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen