dinsdag 25 februari 2014

Facebook lijft Whatsapp in voor een koopje. Of niet?

Facebook betaalt 16 miljard dollar voor Whatsapp. Twaalf miljard in aandelen en vier miljard in contanten. Als alles goed gaat krijgen de oprichters van Whatsapp later nog een keer drie miljard dollar. Nu is Facebook met 1.2 miljard accounts een specialist in grote getallen. Whatsapp met inmiddels 450 miljoen gebruikers doet al aardig mee. Whatsapp groeit op dit moment met 1 miljoen gebruikers per dag wereldwijd en is onderweg naar 1 miljard gebruikers zo zegt Facebook. Ik zou zeggen dat het potentiële bereik van Whatsapp groter is dan Facebook. De deal met Instagram waar iedereen ook al zo lacherig over deed liet zien dat de mannen achter Facebook aardig kunnen voorspellen en rekenen. Instagram was volgens Nielsen in 2013 met een toename van 66% de snelst groeiende smartphone app. Dan is er natuurlijk nog die twaalf miljard dollar in aandelen, dat is natuurlijk niet niks. De waarde van Facebook is sinds juni vorig jaar toevallig in waarde verdrievoudigd, Facebook is daarmee vandaag iets van 130 miljard dollar waard. Het lijkt daarmee op een perfecte timing. 

Het zou Facebook om de data te doen zijn. Data, welke data, en vooral ook waarom? Ik herken daar voornamelijk papegaaien journalistiek. Iedereen praat elkaar na en natuurlijk is het woord internetbubbel alweer gevallen.
Voor een inschrijving bij Whatsapp is alleen een telefoonnummer nodig. Whatsapp heeft nauwelijks data. Facebook bevestigt dat in een artikel in Business Insider. Whatsapp zegt dat ze de berichten niet langer dan dertig dagen opslaan. Kan ik me vanuit het verdienmodel iets bij voorstellen. Facebook zegt dat op basis van de huidige groei, Whatsapp naar verwachting in 2015 een miljard gebruikers kan hebben. Het aantal potentiële gebruikers is natuurlijk nog wel een beetje hoger dan 1 miljard. Ongeveer 3.5 miljard mensen zijn nu on-line een aantal dat de komende jaren snel zal groeien naar 5 miljard.
Whatsapp verdient al wat geld maar die ene dollar per jaar is vooral een leuke basis, vergelijkbare diensten als WeChat en Line laten zien dat je heel aardig geld kunt verdienen met een Chatapp zonder dat je daar al te veel data voor nodig hebt. 

Whatsapp is niet gratis maar kost na een jaar één dollar per jaar, dat lijkt niet veel maar bij een miljard gebruikers levert dit toch bijna een een miljard per jaar op. Dat is niet slecht voor een bedrijfje met pak ‘m beet 80 medewerkers. En dan zijn er de diensten. WeChat een chatdienst in China met 270 miljoen gebruikers, zeg maar grofweg de helft van Whasapp, genereert nu al 1.1 miljard aan cash. WeChat verwacht daarbij volgend jaar al 1.5 miljard dollar aan inkomen te genereren. Door simpelweg virtuele zaken aan te bieden waar je voor kunt betalen zoals een speciale avatar of een online stickertje. Line, een populaire Chatapp in Japan zette in het laatste kwartaal van 2013 ca. 250 miljoen euro om met 340 miljoen gebruikers. Yep, met virtuele aardigheidjes als stickers en Avatars. Beide Chatapps verkennen nu nieuwe wegen zoals een marktplaats, bankieren en e-commerce. Grofweg 3 dollar per gebruiker is dus nu al haalbaar de rekensom is dan niet zo ingewikkeld. Whatsapp heeft op zichzelf al geweldige verdien kansen, gesteund met de financiële slag- en denkkracht van Facebook kunnen ze nu versneld nieuwe diensten uitrollen. 

Mensen zijn bang dat Facebook iets met hun data gaat doen. Facebook heeft op dat gebied in het verleden inderdaad een paar uitglijders gemaakt voldoende reden dus om bezorgt te zijn. Het is wat simpel gedacht eerlijk gezegd. Je zou je kunnen afvragen of het niet andersom gaat werken. Wat kan Whatsapp met de data van Facebook. Ik begrijp het principe van big data en de mogelijkheid om digitale informatie aan elkaar te knopen. Wat ik ook begrijp is dat de diensten van Facebook en al die zogenaamde social platformen gratis zijn. Als de dienst gratis is ben jij nu eenmaal het product. Met één druk op de knop kan ik Facebook, Whatsapp, Instagram, twitter, linkedin en al die andere gratis platformen zomaar verwijderen. Dat schept een zakelijk evenwicht tussen privacy en commercie. En natuurlijk kan het fout gaan met deze deal. Mensen kunnen en masse van berichtjes provider veranderen omdat ze die ene dollar per jaar te veel vinden. De groei van Whatsapp kan stoppen bij 500 miljoen gebruikers. Mensen kunnen Facebook de rug toekeren omdat ze bang zijn voor schending van hun privacy. Het kan allemaal maar dan moeten er eerst wel een nieuwe uitdagers opstaan die dezelfde diensten op dezelfde schaal gratis aanbieden zonder dat we er iets voor terug hoeven te geven zoals privacy. Hoe groot is die kans?

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen