woensdag 26 februari 2014

Het zou Facebook te doen zijn om de data van Whatsapp. Welke data?

Over welke data beschikt Whatsapp.
Het zou Facebook om de data te doen zijn. Data, welke data? Voor een inschrijving bij Whatsapp is alleen een telefoonnummer nodig. Whatsapp heeft nauwelijks data. Facebook bevestigt in een artikel in Business Insider. Whatsapp zegt dat ze de berichten niet langer dan dertig dagen opslaan. Kan ik me vanuit het verdienmodel iets bij voorstellen. Al die servers die moeten draaien om bij te houden dat ik iets later op een afspraak ben. Wat moet je ermee. Natuurlijk kan dat allemaal veranderen nu Facebook de baas is. Daarop anticiperend werd in Nederland de afgelopen dagen de Russische Telegram App massief gedownload. Dat kan ook makkelijk want het kost niks. Of de app ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden zullen we de komende weken zien,ik heb zelf nog geen verzoek binnengekregen. Overigens beloven de makers van Telegram exact hetzelfde als de makers van Whatsapp. Goede privacy, berichten worden niet bewaard, geen advertenties enzovoort. Zoals je hebt kunnen zien met Whatsapp zijn die beloftes loos en geen cent waard. Morgen kunnen de oprichters alle regels veranderen je hebt er niet voor betaald dus je kunt geen enkel recht claimen. 

Facebook heeft met name van haar imago te vrezen. De slechte communicatie met de gebruikers uit het verleden wordt Facebook stevig aangerekend. Begrijpelijk. Gevaarlijk ook want de gebruikers van Facebook zijn tegelijk de content leveranciers en daarmee de echte motor van Facebook. Er word gezegd dat Facebook persoonsgegevens verkoop aan adverteerders. Dat is een beetje naast de waarheid, Facebook verkoop de mogelijkheid om mensen te bereiken via het internet overigens net als Google of Yahoo en net als dagbladen en tijdschriften die hun lezersonderzoeken, naam, adres en woonplaats data koppelen aan geomarktprofielen. Kennelijk wordt er gedacht dat folders van de Gamma ad random in de brievenbus vallen of dat adverteerders op een willekeurige zender hun commercials uitzenden. Gewapend met een tweede scherm communiceren we met de televisie terwijl we via twitter laten weten dat we een veilige berichten app zoeken. Al die data is openbaar en kan worden gebruikt. 

Veel persoonlijke data ligt al sinds jaar en dag voor het grijpen daar hoor je eigenlijk weinig over. Je NAW staan vanwege je telefoon abonnement al sinds 1881 in het telefoonboek. Je kunt me gewoon vinden. Ik kan me herinneren dat er mensen waren met een geheim nummer. Dat wist dan iedereen. Omdat ik ondernemer ben, hebben ze veel gegevens bij Kamer van Koophandel, die de adresgegeven en meer openlijk verkoopt voor een paar rotcenten. Zo'n inschrijving is zelfs bij wet verplicht. De telefoonmaatschappij waarmee ik privé en zakelijk bel, fax, sms en internet kan alles van mij weten. Via het kadaster kun je opvragen wat mijn huis kost, allemaal openbaar. Als we deze gegevens bundelen en via het net beschikbaar maken is het plots privacy gevoelige informatie. 

Mensen zijn bang dat Facebook iets met hun data gaat doen. Facebook heeft op dat gebied in het verleden inderdaad een paar uitglijders gemaakt voldoende reden dus om bezorgt te zijn. Het is wat simpel gedacht eerlijk gezegd. Je zou je kunnen afvragen of het niet andersom gaat werken. Wat kan Whatsapp met de data van Facebook. Ik begrijp het principe van big data en de mogelijkheid om digitale informatie aan elkaar te knopen. Wat ik ook begrijp is dat de diensten van Facebook en al die zogenaamde social platformen gratis zijn. Als de dienst gratis is ben jij nu eenmaal het product. Met één druk op de knop kan ik Facebook, Whatsapp, Instagram, twitter, linkedin en al die andere gratis platformen zomaar verwijderen. Dat schept een zakelijk evenwicht tussen privacy en commercie. En natuurlijk kan het fout gaan met deze deal. Mensen kunnen en masse van berichtjes provider veranderen omdat ze die ene dollar per jaar te veel vinden. De groei van Whatsapp kan stoppen bij 500 miljoen gebruikers. Mensen kunnen Facebook de rug toekeren omdat ze bang zijn voor schending van hun privacy. Het kan allemaal maar dan moeten er eerst wel een nieuwe uitdagers opstaan die dezelfde diensten op dezelfde schaal gratis aanbieden zonder dat we er iets voor terug hoeven te geven zoals privacy. Hoe groot is die kans?

Geen opmerkingen :

Een reactie posten