donderdag 29 mei 2014

Marketingmachine Apple koopt Beats en brengt het als shownieuws.

Best een aardig merk dat Beats
Het is officieel, Apple koopt Beats. Ik googelde van de FinanciĆ«le Telegraaf en Nu.nl tot de Volkskrant en het FinanciĆ«le dagblad overal hetzelfde bericht. Over de belangrijke deal voor Apple en hoe succesvol en vermogend de muzikanten en oprichters van Beats, Jimmy Iovine en Dr. Dre, wel zijn. En hoe Apple werkt aan de uitbreiding van zijn stal vol mode en muziek raspaarden. Het persbericht lijkt meer op shownieuws dan op zakelijk nieuws. De omzet van Beats Electronics wordt nergens vermeld. Goed bezien past het bij de marketingmachine die Apple eigenlijk is. Dat ze dat goed voor elkaar hebben bewijst de manier waarop het nieuws klakkeloos door de belangrijkste media wordt overgetikt. Ik was wel nieuwsgierig naar de zakelijke kant van de overname. De mannen van Apple kunnen echt wel rekenen dacht ik. De NRC en website Statista brachten uitkomst. Beats is een heel behoorlijk tentje dat het afgelopen jaar volgens Fast Company op een omzet afkoerste van 1.4 miljard dollar. Volgens Statista geeft meer dan de helft van de Amerikaanse jongeren aan dat de volgende headset van Beats zal zijn dat is termen van merkvoorkeur sterk. Beats is met een marktaandeel van 60 procent in de categorie headphones boven de honderd dollar de onbetwiste marktleider en net als Apple een marketingmachine van formaat. Naar verluidt worden er bovendien behoorlijk goede marges gemaakt door Beats. De duurste Dr. Dre headphone kost in Nederland bijvoorbeeld €405. Zo bezien kon de deal misschien zakelijk voor Apple ook best aardig uitpakken.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen