dinsdag 18 november 2014

The medium is the message.

Wie de geschiedenis niet kent heeft
geen idee van zijn toekomst.
"The medium is the message" is a phrase coined by Marshall McLuhan meaning that the form of a medium embeds itself in the message, creating a symbiotic relationship by which the medium influences how the message is perceived.
 McLuhan schreef al in 1964 over het belang van het Umfeld. Het kan natuurlijk zijn dat de menselijke hersenschors zich de afgelopen 50 jaar heeft geëvolueerd waardoor het idee van McLuhan achterhaald zou zijn, ik denk het eerlijk gezegd niet. Zijn ideeën zijn nog net zo springlevend als toen ze ontwikkeld werden. Het internet ontwikkelde zich wellicht sneller dan onze hersenschors bij kon benen, dat zou natuurlijk kunnen. Boodschappen op het internet kennen we pas sinds het midden van de jaren negentig. Het begon allemaal simpel met aanwezigheid. Een presentatie van je onderneming op het internet was al heel vooruitstrevend. De huidige stand van zaken is zoveel anders. Vooral door de toegenomen bandbreedte heeft het interactieve onderdeel, dat het internet zo aantrekkelijk maakt, zich snel ontwikkeld. Die interactiviteit maakte het mogelijk om direct met elkaar te communiceren en dat doen we dan ook massaal via websites, forums, mail en social media.

Partijen als Twitter, Google, YouTube, Facebook, Instagram en natuurlijk ook Linkedin hebben daar volop van weten te profiteren. Vermomd als communicatie platformen zijn het massieve advertentiefabrieken geworden. User generated content is een heilige graal en levert inmiddels miljarden dollars aan resultaat op. Niet alleen met disruptive marketingmethodes van adverteerders ook de communicatie tussen de gebruikers onderling is een vorm van marketing geworden, vaak vermomd als een gezellig praatje. Mensen worden er toe aangezet lid te worden van een merkfanclub om daarna als ambassadeur het merk, bedrijf, product of dienst daar waar mogelijk aan te bevelen. Werknemers niet uitgezonderd, ondanks de gemiddeld lage betrokkenheid van werknemers, worden ook zij aangespoord om mee te werken als ambassadeurs. 

Maar wat nu als the medium the message is? Wat is die boodschap waard op een medium dat steeds vaker in het nieuws komt dankzij reaguurders, privacy schendingen en commerciële marketing foefjes. Hoewel we weten dat bedrijven er alles aan doen om de natuurlijke scores te manipuleren is het gevonden worden bij de eerste tien zoekresultaten van Google nog steeds een topprioriteit. Wat is nu de werkelijke bijdrage aan het merk van een boodschap in het Umfeld van Twitter, Linkedin of Instagram? Of de waarde van een review op een site, terwijl steeds vaker berichten naar voren komen over manipulatie? Als we voorbij klikratio's kijken weten we weinig en blindstaren op promielen response is slechts voor de korte termijn interessant. Voor marketeers blijft het mijns inziens van belang om er bewust van te zijn dat de omgeving van een boodschap uitermate belangrijk is. Betrouwbaarheid, autoriteit en geloofwaardigheid van het Umfeld leveren een belangrijke bijdrage aan de geloofwaardigheid van de boodschap en daarmee aan het resultaat. Dit artikel scoort qua geloofwaardigheid immers nogal wat beter op een pagina van het NRC dan op deze onbeduidend blog ergens in de internetstratosfeer. The medium is the message is misschien wel actueler dan ooit maar we zijn het gewoon even vergeten.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen