maandag 22 december 2014

Social media, cijferporno, nieuwshonger, groei is goed, inspiratie en delen is vermenigvuldigen.

Wat hebben de social media mij geleerd in 2014.Alweer de vierde keer op rij dat ik een dergelijk overzichtje maak. Ik stel voor mezelf vast dat de race gelopen is. Google, Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Linkedin en WhatsApp hebben de markt verdeeld. Facebook heeft Youtube dit jaar van de tweede plaats verdrongen als web platform een prestatie van formaat. De race is gelopen en de strijd om dominantie en marktaandeel als communicatie web platform zal verder gaan tussen Google en Facebook. Facebook lijkt de beste papieren in handen te hebben met Instagram en WhatsApp aan boord. Pinterest is een aardige speler geworden in Amerika maar heeft in Europa nauwelijks betekenis. 
Over Snapchat hoor je ook aardige berichten. Vooral in Amerika groeit de de App hard. Naar verluid zijn er in Nederland zo'n 700.00o snap accounts aangemaakt waar ca 150.ooo mensen dagelijks gebruik van maken, voornamelijk jongeren tussen de 15 en de 19 jaar. De fascinatie voor jongeren en social media is interessant. Elke keer als Facebook wat marktaandeel verliest omdat jongeren een nieuwe App ontdekken is het groot nieuws. Jongeren experimenteren en zijn vooralsnog niet de meest koopkrachtige doelgroep. 

De pers lijkt er genoegen in te scheppen omdat het gestaag groeiende Facebook negatief in het nieuws te brengen. De dagelijkse groei van nieuwe gebruikers gaat vanzelfsprekend niet zo hard meer. Het aantal maandelijkse gebruiker van Facebook is het afgelopen jaar met 19 procent gestegen naar een duizelingwekkende hoeveelheid van 1.19 miljard. De omzet steeg in het derde kwartaal met 60% en in datzelfde kwartaal werd 425 miljoen dollar winst opgeschreven. Dat zijn getallen waar je mee thuis mag komen als onderneming. Google plus heeft een rol in de marge gekregen en de belangrijkste social media nieuwkomer is natuurlijk WhatApp. Naast het sturen van berichtjes naar elkaar speelt ook de communicatie van personeelsverenigingen tot buurtwachten zich steeds vaker af op Whatsapp en voor 2015 heeft Whatsapp ook nog een versie klaar staan voor de desktop. Afgaand op het huidige gebruik en groei lijken die miljard gebruikers die Zuckerberg voorspelde voor Whatsapp alleen nog maar een kwestie van tijd.

Facebook heeft een goede kijk op ontwikkelingen. Toen het Instagram aanschafte voor bijna een miljard dollar waren er 30 miljoen gebruikers en werd Mark in elkaar napratende journalistieke kringen voor gek verklaard. Afgaande op de huidige premies die worden betaald voor gebruikers en groei wordt Instagram met 300 miljoen gebruikers inmiddels gewaardeerd op 35 miljard dollar. Het lijkt er bovendien op dat Facebook met de aanschaf van Oculus Rift een volgend succes in huis heeft gehaald. Virtual reality lijkt in 2015 op een wereldwijde doorbraak af te koersen, goede kans dat de VR brillen een hele nieuwe product categorie gaan vormen na de smartphone, de tablet en de smartwatch. Ondertussen investeert Google in zelfrijdende auto’s, lijkt Google Glass een vroege dood te sterven en is Google plus een miskleun. De aankoop van Youtube lijkt daarmee de laatste landmark deal te zijn geweest voor Google. Natuurlijk, de groei van de online advertentie verkopen blijft zich fenomenaal ontwikkelen net als de winst. Maar onderhuids ontstaan er wel degelijk scheuren. 

Voor mij zijn WhatsApp, Twitter, Instagram, Blogger, Linkedin en Facebook een soort van vaste waarden geworden op het internet. Ook in die volgorde. Twitter is een blijver en mijn belangrijkste kanaal. Dankzij het perfecte dashboard van Twitter krijg ik nu ook een helder zicht op wat er zoal gebeurt. Zo ligt het aantal views over 28 dagen gemiddeld rond de 500.000 en wordt er ongeveer 150 keer per dag op een link geklikt, uitgerekend over een jaar zijn dat iets van zes miljoen views en ca. 50.000 clicks. Bloggen kreeg een vastere plek en een vastere vorm. Inmiddels is er 115.000 keer een pagina bekeken waarvan zo’n 40.000 het afgelopen jaar. 

Dat lijkt aardig maar een goede post op een blog als Marketing Facts levert zomaar vijfduizend views op en laten we wel wezen, een artikel in de Leeuwarder Courant levert zomaar 80.000 potentiële lezers op. Bloggen kan ik een ieder aanraden. Al is het alleen maar omdat je voor het produceren van een artikel tien keer zoveel tijd moet besteden aan het inlezen. Met andere woorden je leert er veel van. Ik deel deze getallen om een beetje inzicht te geven wat er zoals op een twitteraccount kan gebeuren. Op hetzelfde moment dat ik het opschrijf moet ik vaststellen dat het internet en meer specifiek de social media een plek zijn geworden voor cijfer porno. Het eindeloos opschrijven van percentages en getallen die hoegenaamd niets zeggen is een gewoonte geworden net als omzetcijfers en groeipercentages waar je helemaal niets aan kunt ontlenen, één goed gesprek blijft immers waardevoller dan 10.000 volgers. Lees verder

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen