donderdag 19 maart 2015

Nieuwe communicatie ideeën worden kapot gehyped.

"Reclamemakers houden niet van contentmarketing" las ik deze week. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen waarom je zoiets zou kunnen denken. Elke vorm van communicatie met klanten biedt immers kansen om vernieuwende concepten te ontwikkelen. Eerder werd hetzelfde gezegd over de mogelijkheden van de social media. Het internet heeft zich in sneltreinvaart ontwikkeld tot een speeltuin van audiovisuele communicatie mogelijkheden, reclamemakers zijn daar dol op. Misschien komt het omdat reclame op het internet al tientallen keren dood is verklaard. Een idee dood verklaren is een vorm van aandacht trekken die op het internet erg succesvol is. Misschien heeft deze manier van aandacht vragen voor onderwerpen ervoor gezorgd dat de scheiding tussen marketing stromingen verhard.

De media profiteren van polarisatie.



Communiceren via het internet en berichtjes leidt eerder tot polarisatie dan tot wederzijds inzicht. Communicatie via geschreven teksten is gewoon minder geschikt dan we zouden willen. Wanneer je marketingmensen, die jouw ideeën net dood hebben verklaard, in real live spreekt blijken ze vrijwel allemaal dezelfde taal spreken. Er bestaat niet één oplossing voor een probleem, er zijn altijd meerdere wegen. En wanneer we naar marketing of marketingcommunicatie kijken heb je vaak meerdere wegen tegelijk nodig om je doelstellingen te behalen. Degene die het meest profiteren van de polarisatie en de ellenlange discussies op internet zijn de media zelf die de discussies met liefde aanwakkeren. Bij een artikel dat niet gelezen wordt verkoop je geen advertenties. De Telegraafstijl waarbij je bij elk onderwerp denk ho even, daar moet ik iets van vinden, is nogal populair op het internet. En elke vorm van kritiek vraagt om verdediging al was het alleen maar omdat artikelen op het internet vele jaren meegaan.

Van social media marketing naar contentmarketing

Deze manier van met elkaar communiceren zorgt ervoor dat onderwerpen steeds groter worden. Berichten over social media zijn inmiddels minder populair dat stokje lijkt overgenomen door contentmarketing. Blogs en tijdschriften pikken zo’n onderwerp wereldwijd op omdat het lezers trekt en discussies uitlokt. Het is een soort van vicieuze cirkel die wordt aangejaagd door het delen van berichten op de social media. Eigenlijk wordt zo’n communicatie idee gewoon kapot gehyped niet in de laatste plaats door de marketeers zelf die geen kans voorbij laten gaan om te vertellen dat hun aanpak de enige juiste is. Om ideeën kracht bij te zetten worden alle andere oplossingen dood verklaard. Daarmee is de cirkel rond.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen