zondag 28 juni 2015

Voor authenticiteit moet je lak hebben aan je publiek.

Een like, een duimpje, een compliment of een retweet zijn instrumenten geworden om content te belonen. Mensen willen graag beloond worden, ze zeggen niet voor niets dat een schouderklopje hoger scoort dan een salarisverhoging. Als je daar wat langer over nadenkt voel je dat er iets misgaat. Beloningen en complimenten leidden immers tot herhaald gedrag. Zie het als een soort drug. Herhaling leidt uiteindelijk naar afhakers. Mensen kennen het verhaaltje en het plaatje uiteindelijk wel en houden het voor gezien. Door complimenten te volgen kom je onheropelijk op een pad dat leidt naar teleurstelling. 

Vasthouden van je publiek op het internet is ingewikkelde zaak. Je moet wegblijven uit de liketunnel. Dat kan alleen op basis van authenticiteit en daarvoor moet je volstrekt lak hebben aan je publiek, de klant. Deze gedachte staat haaks op marketeers die dagelijks achter hun dashboard klimmen om te zien welke artikelen goed scoren en of de video al viraal is gegaan. Luisteren naar klanten word dat genoemd. Goed scorende content leidt tot meer van hetzelfde en daarmee zit je op een doodlopend pad. De ideeën die ervoor gezorgd hebben dat je een positie hebt verworven bij je publiek hoeven niet dezelfde te zijn als de ideeën die ervoor zorgen dat je positie verder kan worden uitgebouwd. Misschien moeten we daarom wel helemaal niet naar de klant luisteren en gewoon lekker onze eigen gang gaan. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen