maandag 24 augustus 2015

Warren Buffet kan een bron van inspiratie zijn voor elke marketeer, een blog zonder tips.

"Wall Street is the only place that people ride to in a Rolls-Royce to get advice from those who take the subway". Een interessante quote van Warren Buffett. Wall street is natuurlijk niet de enige plek waarop deze gedachtegang van toepassing is. Warren Buffet, niet iedereen kent hem maar Warren is de meest succesvolle belegger die de wereld kent. Zijn inzicht maakte hem en vele van zijn volgelingen schatrijk. Zijn vermogen dikte de afgelopen 50 jaar aan naar ca 70 miljard dollar en maakte hem zo’n beetje de rijkste man ter wereld. De inmiddels 81 jarige Warren Buffet houdt van overzichtelijk en woont naar verluidt nog steeds in hetzelfde huis dat hij in 1958 kocht. Warren is een uitgesproken tegenstander van excessieve beloningen, vanuit die overtuiging betaalt zijn onderneming Berkshire Hathaway de eigen top dan ook geen grote bonussen. Warren investeert in zaken die hij begrijpt, zo ging de eerste dot com crisis ook vrijwel volledig aan hem voorbij.

Hij investeert in bedrijven met een groeipotentieel op de langere termijn. Bedrijven die een belangrijk aandeel hebben in zijn portefeuille zijn: The Coca-Cola Company, Heinz, Burger King, Wells Fargo, IBM, American Express en Procter & Gamble. Bedrijven met een sterke marketing oriëntatie. Hij ontwikkelde een bewezen visie en weet wat er moet gebeuren bij een onderneming om op lange termijn waarde te creëren. Naar mijn idee het hoogste doel voor elke marketeer. Warren heeft een voorkeur voor bedrijven met een heldere positionering strategie en een goed verdedigbaar marketing concept. Warren vergelijkt het hebben van een sterk merk eenvoudigweg met het hebben van een verdedigingswal. Een wal die concurrentie op afstand houdt. In tegenstelling tot de mainstream gedachte dat verandering goed is zegt hij “Our approach is very much profiting from lack of change rather than from change.

Warren is conservatief en van goed lopende bedrijven neemt hij zelden of nooit afstand. Zijn beleggingsportefeuille laat jaar op jaar groei zien en zijn ondernemingen blinken uit in stabiliteit. Toen ik Google raadpleegde met de ietwat obligate vraag “wat marketeers kunnen leren van Warren Buffet” kreeg ik nul. Dat verbaasde me toch een beetje, het is immers een man met een bewezen kijk op zaken. Je zult Warren waarschijnlijk niet tegen komen op een Ted talk of een bijdrage zien leveren aan een marketing blog en je komt hem nooit tegen in een presentatie. 
Berkshire Hathaway, zijn bedrijf, investeert vrijwel altijd in bedrijven met een sterk ontwikkeld marketing gevoel en is buitengewoon succesvol. Een aanwijzing dat een nadere analyse van de marketing aanpak van zijn bedrijven voor elke marketeer inspirerend zou kunnen werken. 

Anders dan de meeste trendy internet predikanten met hun vele volgelingen op youtube en andere sociale media heeft Warren over een periode van vijftig jaar, laten we zeggen tot 2015 , laten zien dat zien dat zijn visie hoe bedrijven waarde kunnen creëren de juiste is. 
De man is misschien wat kleurloos maar heeft al wel vijftig jaar gelijk. Ik heb in deze blog geen specifieke tips, als je geïnteresseerd bent in zijn opvattingen dan kruip je een dagje achter je computer om samen met Google te onderzoeken wat Warren echt belangrijk vindt. Gegarandeerd dat je aan het eind van die dag een heel eind verder bent. Een dagje buiten de box denken kan sowieso geen kwaad. 

Hoewel Warren geen grote liefde heeft voor internet bedrijven luisteren de erkende techbazen wel naar zijn visie. De rijkdom van zijn beste vriend Bill Gates is al een tijdje niet meer gebaseerd op diens Microsoft belangen maar op zijn beleggingsportefeuille. Google’s Larry Page kijkt voor de vorming van zijn Alphabet company nadrukkelijk naar het model van Berkshire Hathaway en ook Mark Zuckerberg legt zijn oor te luister bij Warren. Eenmaal per jaar deelt Warren zijn visie met zijn aandeelhouders om daarna gewoon weer aan het werk te gaan. Op de laatste aandeelhouders vergadering waren overigens wel 40.000 man present om te luisteren naar zijn ideeën over waarde creatie.

Toch lijken marketeers liever te kijken kijken naar nieuwe veelal sexy oplossingen die meestal hun bestaansrecht voor de lange termijn nog moeten bewijzen. Ze kunnen daarom bijvoorbeeld inmiddels al kiezen uit 2000 marketing technologie producten in 43 verschillende categorieën. Hoewel Buffet gelooft in sterke merken is het merkmaak concept door de moderne digitaal georiënteerde marketeer terugverwezen naar een idee van de vorige eeuw. Er wordt nu op grote schaal vooral geëxperimenteerd met op leadgeneratie gerichte middelen. Ik zie daarbij steeds vaker een koe voor me, een koe die wordt gemolken zonder haar fatsoenlijk te voeren. Het uitgeven van marketingbudget is een belangrijke verantwoordelijkheid. Marketing moet immers een bijdrage leveren aan de lange termijn gezondheid van een onderneming. De inzet van budget voor nog amper bewezen oplossingen op de lange termijn lijkt daarmee op een vorm van speculeren en laat speculeren nu juist één van de zaken zijn waar Warren Buffet wars van is.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen