zondag 20 september 2015

Het internet zoals we dat vandaag kennen is misschien wel een kind van de crisis.

De afgelopen weken werden we getrakteerd op cijfers die uitwijzen dat de groei van adblockers exponentieel verloopt. Niet verwonderlijk. Mensen willen geen advertenties. Als er een knop op de afstandsbediening van de televisie zou zitten waarmee je commercials kon blocken keek geen mens meer naar commercials. De technologie achter het internet maakt het mogelijk dat advertenties geblokkeerd kunnen worden, dus zal het gebeuren. Vanmorgen las ik een bericht over de eroderende marktpositie van Google. Mensen surfen minder en navigeren steeds vaker van App naar App. De social media platformen lijken zich te ontwikkelen tot de belangrijkste uitdagers voor de komende jaren. Als we kijken naar the bigger picture is er misschien wel iets anders gaande. Iets allesomvattender. Onder druk van de snel groeiende hoeveelheden commerciële content en veranderde economische omstandigheden is het gebruik van het internet misschien wel aan het kantelen. Klanten willen geen advertenties en staan wantrouwend tegenover journalistiek verpakte commerciële boodschappen. Twee belangrijke aanjagers van content op het internet worden door het publiek nu openlijk gewantrouwd. 

Er is nog een ontwikkeling die we niet over het hoofd moeten zien. De economie. De belangrijkste ontwikkelingen van internet zoals we dat vandaag kennen hebben zich voltrokken tijdens een economische crisis die acht jaar duurde. Vrijwel alle toekomst projecties zijn niet meer dan een extrapolatie van die omstandigheden. Marketeers zochten goedkope oplossingen om leads te genereren en zagen hun kans schoon met banners en clicks. Klanten met een lege beurs zagen in Google, de online shops en prijsvergelijkers handige partners om goedkoop aan spullen te komen. Met name de webshops die nog steeds onder de marktprijs werken om marktaandeel te krijgen zijn een droom voor koopjesjagers. Een extrapolatie van ontwikkelingen leidt meestal tot meer van hetzelfde. Meer advertenties, banners en clicks, meer webshops en meer commerciële content. Misschien was dat wel een verkeerde projectie.


De zich positief ontwikkelende economie en het groeiende verzet van mensen tegen online advertenties en commerciële content zijn krachten die nu samen lijken te komen. De consument die meer vertrouwen heeft in zijn financiële toekomst zoekt minder naar koopjes. Meldingen van energie leveranciers dat we minder besparen dan voorgaande jaren, omdat we daar de interesse voor verliezen nu het beter gaat, zijn mooie indicatoren. Hoewel veel marketeers beweren dat er een nieuwe, andersdenkende generatie van mensen aan zit te komen, die niet aan bezit hecht en alles wil delen, is daar nauwelijks bewijs voor. Delen is in al zijn eenvoud een crisis concept, als je geen geld hebt is delen een geweldige oplossing. Bekendere disruptie voorbeelden zoals Uber en Amazon zijn vooral gebaseerd op een lagere prijs voor de consument. We zijn het resultaat van 500 miljoen jaar evolutie. Twintig jaar internet en een smartphone veranderen daar weinig aan.

De innerlijke drijfveren die aan de basis staan van koopmotieven zijn onveranderd. Consumenten met meer zelfvertrouwen willen bevestigd zien dat het hun goed gaat. Dat niet alleen ze willen het ook laten zien. Ze zoeken meer luxe en persoonlijke service. Het internet heeft zich in het brein van velen gepositioneerd als een plek waar je naar toe gaat omdat er voordeel te halen is en is daarmee wellicht een kind van de crisis. De aantrekkende economie samen met technologische mogelijkheden om online commercie te weren zijn misschien wel een explosief cocktail. Een cocktail dat het internet zoals we dat kenden tijdens de afgelopen acht crisis jaren kan veranderen naar een internet waar sociale interactie belangrijker wordt. 


Het zijn dezelfde krachten die omgekeerd zorgden voor de problemen van de uitgevers van onder meer de dagbladen en de tijdschriften. De economische belangen zijn natuurlijk enorm en beschikbare budgetten omvangrijk. Een internet zonder commerciële boodschappen is daarom een illusie. Zolang er commerciële kansen zijn zullen bedrijven zichtbaar en onzichtbaar zoeken naar mogelijkheden om klanten te beïnvloeden. Het internet zoals we het kennen is nog jong en in beweging. Voorspellen hoe de toekomst er over vijf jaar uit ziet is extreem moeilijk. Voorspellingen voor de richting van het internet worden extra bemoeilijkt omdat die conversaties worden gedomineerd door belanghebbenden. Dat zijn misschien wel niet altijd de beste bronnen. 

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen