donderdag 26 november 2015

‘Virtual reality-bril’ draagt bij aan begrip voor mensen met eetstoornissen.

* Hoe is het om een eetstoornis te hebben? Voor familie, collega's en klasgenootjes van een patiënt is dat vaak lastig te begrijpen. "Eet nou gewoon wat!", hoort een anorexiapatiënt dan bijvoorbeeld. Een virtual reality-bril moet het begrip van de omgeving vergroten. Zo'n 6000 Nederlanders hebben anorexia, 23.000 mensen lijden in ons land aan boulimia en 160.000 Nederlanders hebben last van vreetbuien die tot psychische problemen leiden, zegt de Nederlandse Academie voor Eetstoornissen. En die patiënten hebben vaak te maken met onbegrip. Want waarom zou je niet gewoon wat eten? Of waarom laat je die zak chips niet gewoon staan? Zonder begrip langzamer herstel.

Suzanne Verheul werkt voor Stichting Human Concern, een instelling die is gespecialiseerd in de behandeling van eetstoornissen. Zij hoort vaak dat er veel onbegrip is. "Patiënten die bij ons komen voor behandeling van hun eetstoornis, hebben vaak al meerdere behandelingen gehad die niet goed genoeg hebben gewerkt. De meest gehoorde klacht over die vorige behandelingen is dat patiënten het gevoel hebben dat ze niet begrepen worden door therapeuten en artsen, maar ook door vrienden en familie. En daardoor gaat het herstel veel langzamer." Kijk ook even naar "Vader anorexiapatiënt Sarah 'ervaart' ziekte met virtual reality-bril".


De stichting heeft daarom samen met Coolminds uit Leeuwarden, drie virtual reality-films ontwikkeld. Niet voor de patiënten, maar voor hun omgeving. Die moet begrijpen hoe het voor een patiënt is om de ziekte te hebben. "We hopen dat patiënten zich daardoor meer begrepen voelen en dat dat het herstel bevordert."

Volgens Sarah (22), die zelf herstelt van anorexia, kan zo'n VR bril echt een verschil maken. "Het is niet voor te stellen hoe het in het hoofd van iemand met een eetstoornis werkt, maar met zo'n VR bril gaat dat misschien wat beter", zegt zij. En zo niet, dan kan het alsnog een positief effect hebben als iemand in de omgeving van de patiënt zo'n VR bril uitprobeert. "Dan krijg je het idee dat ze hun best doen om je te begrijpen."


Achtergrond Coolminds,

virtually making life a better reality

Coolminds heeft al twintig jaar passie voor het web. Coolminds helpt B to B en B to C organisaties bij het ontwikkelen van internet applicaties, websites en heeft specialisten aan boord op het gebied van online marketing. We prijzen ons gelukkig dat we onze kennis en creativiteit gedurende die periode ook in konden zetten voor het ontwikkelen van tientallen e-healthcare applicaties. Variërend van self-management platformen tot interactive e-learning oplossingen die stuk voor stuk een bijdrage leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van leven.


In 2013 werden we overrompeld door onze eerste VR experience, we zagen direct kansen om deze immersive techniek toe te passen in de (geestelijke) gezondheidszorg. Virtual reality opent deuren naar nieuwe manieren van behandelen. Therapie met de Oculus Rift is geschikt bij (psycho)sociale problemen, angststoornissen of trauma’s. Een voorbeeld om te schetsen hoe het werkt: stel dat je geen drukke winkel durft binnen te stappen, dan is het lastig om daarmee aan de slag te gaan met een hulpverlener in een rustige spreekkamer. Met de Oculus Rift kunnen we 360 graden beelden (en geluid) van een drukke winkel gebruiken om stapje voor stapje te leren met de situatie om te gaan. Virtual reality maakt het mogelijk om heel gecontroleerd te oefenen, zonder dat je meteen in het diepe wordt gegooid.


Samen met partner zorginstellingen hebben we inmiddels een virtual reality platform ontwikkeld. Vrendle is wereldwijd het eerste virtual reality platform waar 360 graden video content wordt ingezet voor trainingen, simulaties en therapieën, waaronder Virtual Reality Exposure Therapie (VRET). Een platform met 360 content dat kan worden ingezet voor therapie (VRET), VRe-learning, training en simulatie. Samen met de zorginstellingen werken we inmiddels aan waardevolle Virtual Reality content. Zo ontwikkelen we content voor het bestrijden van angsten, agressie, alcohol-en eetverslaving en nu dus ook content voor het helpen van mantelzorgers om naasten die lijden aan dementie beter te begrijpen.


Coolminds is onderdeel van CMG Nederland.


Opdrachtgevers werken samen met CMG aan het veroveren en uitbouwen van marktposities. Acht partners verdeeld over vijf bedrijven, verenigd in een groep die zich beweegt op het snijvlak van marketing, communicatie en internet technologie. Met een man of negentig goed voor een top twintig positie in Nederland. CMG helpt opdrachtgevers marketing uitdagingen offline en online een plek te geven binnen de mix van mogelijkheden. CMG brengt de customer journey in beeld en ontwikkelt marketing campagnes, zorgt voor internetoplossingen en legt direct contact met prospects. One stop shopping, van positionering tot lead nurturing, altijd vanuit een Big Idea.


CMG is aangesloten bij The Network One. Met 800 onafhankelijke bureaus in meer dan honderd landen biedt dit netwerk een geweldige database van lokale experts. Zo kunnen we onmiddellijk over gedetailleerde lokale informatie beschikken van Shanghai tot Delhi van Vancouver tot San Jose.


CMG Nederland wordt gevormd door StudioDWVTS, Big ID, Crossover Consultancy, Coolminds, Network Operations, en Crowd+Co.


*Bron artikel editie.nl

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen