vrijdag 20 november 2015

Wanneer worden nieuwe ideeën ouderwets.

Zomaar een vraag waar je wat langer over na kunt denken. Hoe lang duurt het voordat nieuwe of als modern geaccepteerde ideeën alweer iets van vroeger zijn? Die vraag is net zo interessant als het nadenken over het idee dat de huidige generatie marketeers denkt te weten hoe ze de jongere generatie moeten aanspreken. Terwijl ook deze generatie marketeers alweer worden ingehaald door een nieuwe realiteit. Een generatie marketeers die jongeren probeert te bereiken op de platformen waar ze samen komen. Van Facebook tot Snapchat en van Twitter tot Instagram.

Deze week werden we opgeschrikt met een onderzoek van het CBS. De helft van de jongeren ervaart een negatieve invloed van de social media. Het is een onderzoek van het CBS onder 4000 jongeren waarin ze aangeven slechter te slapen, slechter te presteren en moeite hebben met concentreren. Het is een onderzoek dat bovenop de ervaring komt dat het internet de plek is waar pesten tot kunst is verheven. En waar anoniem stalken, schelden en manipuleren aan de orde van de dag is.

Tot nu toe lag de focus van onderzoeken voornamelijk op de toename van het gebruik. De hosanna verhalen over de snelle groei en onbegrensde mogelijkheden van de social media verlokten social media guru's en coaches om iedereen mee te nemen in de nieuwe wondere wereld van de sociale media platformen met in hun slipstream de onvermijdelijke commerciële partijen. Het onderzoek van het CBS werpt een nieuw licht op het effect van de sociale media. Hoewel het een opzienbarend onderzoek zou moeten zien heb ik het idee dat de uitkomsten op de sociale media een beetje in de doofpot worden gestopt. Het zal wel toeval zijn maar de NRC pakte aardig uit met een duidend artikel op populaire online marketing blogs als Frankwatching, Marketing Facts (what's in a name) marketing online en Emerce werd over het onderzoek met nog geen woord gerept. 


Niet onbegrijpelijk de getallen stemmen niet vrolijk.

Zo’n 47 procent van de jongeren tussen de 12 en de 25 jaar geeft ronduit toe dat sociale media een negatieve invloed heeft op meerdere onderdelen van hun leven. Meisjes hebben er meer last van dan jongens bijna een kwart van de meisjes noemt zichzelf verslaafd aan Whatsapp, Facebook en Instagram. Hoewel ons boerenverstand allang signalen afgeeft dat er iets grondig mis is met het gebruik van sociale media en de smartphone is dit toch een nieuwe realiteit.

Nu is het maar een zoveelste onderzoek in een lange rij van onderzoeken en voor elk onderzoek met een negatieve uitkomst staat vaak ook weer een onderzoek met een tegengestelde uitkomst. Het onderzoek laat overigens ook een andere kant zien. Jongeren prefereren, heel ouderwets, face to face contact en zien de sociale media als een toevoeging op real life contacten. Toch is dit is een nieuwe denkrichting. We krijgen langzaam meer zicht op de werkelijke effecten van de sociale media. Dat kan ook niet anders want we zijn er pas een jaar of tien mee in de weer.

Misschien al wel lang genoeg om onder ogen te zien dat modern ook gewoon weer ouderwets kan worden. Dat beloftes niet altijd ingelost kunnen worden en dat sociale media niet alleen fun of sociaal zijn. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch dat deze generatie jongeren naarmate ze ouder worden een negatief oordeel zullen gaan vellen over het gebruik van sociale media. Daarmee wordt het concept achter de platformen misschien wel sneller iets van vroeger dan we nu nog denken. En zal blijken dat commerciële boodschappen overbrengen in een umfeld dat door de helft van de jongeren als negatief wordt ervaren misschien wel niet zo’n goed idee is. Al moet ik toegeven dat het concept van umfeld wel iets van héél vroeger is.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten