vrijdag 22 januari 2016

We vragen om duiding maar krijgen een reclamepraatje.

Het is een van de negatieve gevolgen van de gratis-cultuur die het internet heeft gebracht. Het concept “als je er niet voor betaald ben jij het product” heeft nogal wat implicaties. In de strijd die woedt om de aandacht van de klant zijn alle middelen inmiddels geoorloofd. Bedrijven en journalistieke media lijken naar elkaar toe te groeien als het gaat om die gunst van de klant. Kranten spelen bedrijfje en bedrijven spelen voor uitgever. We kregen native advertising, branded journalism en branded content, begrippen die nog maar een topje zijn van de manipulatie ijsberg die het internet is geworden. Commercie en journalistiek worden één.

Zo heeft het NRC een afdeling branded content opgericht. Ik las de tekst een keer of vijf en begreep het nog steeds niet.

NRC Branded Content ontwikkelt, met respect voor de lezer en met de doelstellingen van opdrachtgevers als uitgangspunt, unieke en relevante content die de lezer in vervoering brengt. Dit alles op een manier waardoor de doelstellingen van de opdrachtgever worden gediend. Hierbij staat het inhoudelijk en op journalistieke wijze bereiken van de NRC-achterban centraal.”

Het gezaghebbende of moet ik zeggen gezaghaddende NRC heeft een reclamebureau opgericht dacht ik. Het moet een gruwel zijn voor integere journalisten om een Vodafone praatje zo te verpakken dat het werkt als reclame maar dat het er uit ziet als een redactioneel artikel. Zodra de brug tussen het geld en de onafhankelijkheid is geslagen kan elk bericht van de NRC in de prullenbak. Het is een trend en het lijkt niemand te deren.

Vanmorgen zette ik de tv aan, ja ik kijk nog steeds tv, en zag een werkeloze dame met een wajong uitkering een verhaal vertellen over de waarheid. Ze had een Facebookgroep opgericht om de onwaarheden rondom de vluchtelingen problematiek te ontkrachten. Een groep die al snel 2000 leden telde die zich belangeloos willen inzetten. Ze scannen Facebook posts en proberen reaguurders op andere gedachten te zetten met de waarheid.

Misschien een ideetje voor het NRC.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen