zondag 6 maart 2016

De supermarkt levert de boodschappen bij je thuis. Leve de vooruitgang.

Een kruidenierszaak uit 1970
Ik kan me herinneren dat meneer Wetterauw met een witte jas vanachter de toonbank zijn kruidenierswaren verkocht. Ja vanachter zijn toonbank. Je kon aanwijzen wat je wilde hebben en dan pakt hij het voor je. Zo bediende hij zijn klanten tot ergens begin jaren zeventig. Meneer Wetterauw dreef zijn zaak op het hoekje scheef tegenover mijn ouderlijk huis. Als je wilde gaf je hem een boodschappenlijstje dan kwam hij het bij je thuis brengen. Als we iets niet huis hadden belde ik ’s avonds om acht uur gerust aan. Dan kreeg ik het zo mee. Meneer Wetterauw kende zijn klanten en zijn klanten kenden meneer Wetterauw.

Op een gegeven moment werd de zaak overgedaan aan zijn zoon Henk die, op zoek naar groei, de zaak verplaatste naar een ander gedeelte van de stad. Geen nood, Piet Inia, onze SRV man kwam in de jaren zeventig van de vorige eeuw één of meerdere keren per week met zijn elektrische kar langs de deur. Hij had alles wat je nodig had en was er vraag naar een specifiek product dan nam hij het op zijn assortiment. Piet kende zijn klanten en zijn klanten kenden Piet. Hij had met iedereen een goed contact. Wat Piet niet op voorraad had kwam hij ’s avonds brengen.

Toen kwam de supermarkt, eerst nog klein. De supermarkt eigenaar zat achter de kassa terwijl je zelf door de winkel kon lopen. Zelfbediening was modern. Het kwam over uit Amerika. Natuurlijk was er verzet van kruideniers die het een slechte service vonden voor hun klanten, je werd immers niet meer geholpen, nee je moest zelf maar de boodschappen in een kar doen. Op een zeker moment werden de supermarkten groot en verdwenen zelfs de mensen die achter de kassa zaten. Je moest nu niet alleen zelf order-picken maar ook zelf afrekenen. We kenden de eigenaren niet anders dan uit de financiële berichtgeving en de klanten werden big data. We deden allemaal mee, het was de vooruitgang.

Inmiddels zijn we aangeland in 2016. We kunnen nu een boodschappenlijstje inleveren bij een winkel die met elektrische karren de boodschappen bij je thuisbezorgt. De mensen zijn enthousiast en delen de innovatie via het internet. Dan denk ik voorzichtig, bestaat vooruitgang eigenlijk wel

6 opmerkingen :

  1. Leuk!

    De wereld wordt geregeerd door de drang naar verhoging van efficiency. Eerst was dat het verhogen van efficiency van de bedrijfsprocessen. Toen dat klaar was werd de focus verlegd naar de leveranciers en de supply chain. Nu ook daar de laatste druppel uit is verschuift de aandacht naar (efficiency voor) de klant.. En dat is misschien zo gek nog niet..

    Mercedes huurt weer mensen in om te kunnen voldoen aan de grote mate van maatwerk die hun klanten van ze verwachten. Maatwerk gebaseerd op behoeften die zo snel veranderen dat het aanpassen van de programmatuur van de robots veel meer tijd kost dan de klant accepteert. Mensen passen zich blijkbaar wel snel genoeg aan.

    Amazon, Cool Blue en anderen die in het digitale tijdperk razendsnel bekendheid en (global) operational excellence en efficiënte supply chains hebben opgebouwd, openen winkels omdat klanten het fijn vinden om de spullen even te kunnen voelen/ervaren, en te weten dat ze spullen ook bij iemand kunnen terugbrengen. Klanten komen zo sneller tot een (koop)beslissing dan online, waar het enige verschil de prijs en een onbetrouwbare review is..

    Ik betrap me erop weer op straat te zwaaien naar de bezorgen van PostNL en anderen die zo regelmatig aan onze deur staan. Gewoon, omdat we elkaar "kennen". Geeft me een goed gevoel.

    Dan denk ik voorzichtig, misschien is die alle-kanalen-digitaal-eerst-wereld zo slecht nog niet....

    ...Totdat de robots het overnemen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim dank voor je reactie, ik heb er niets aan toe te voegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herinner me nog dat in de 60-er jaren de melkman met paard en wagen de flessen verse melk bij ons 's ochtend op de stoep zette. Was aan de Langelaan in Bentveld. Hij nam dan meteen de lege flessen weer mee. Lang leve de nostalgie en de vooruitgang.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, dank voor je reactie Alexander. Vroeger was niet alles beter. Ik denk wel vaak dat er zand in onze ogen wordt gestrooid met technologische oplossingen die op zich geen wezenlijke veranderingen met zich meebrengen.

      Verwijderen
    2. Heren, dit onderwerp houdt mij ook bezig. Lees m'n laatste blog maar: http://www.plan2design.nl/blog/item/article/46/Het-kan-en-dan

      Verwijderen
    3. Kim een goed artikel hoewel ik over het punt van bezit naar gebruik van idee verschil. Bezit wordt op de apenrots nog steeds hoger aangeslagen dan gebruik. Dat zal eerst moeten veranderen ik vermoed dat dat nog wel even gaat duren.

      Verwijderen