zondag 30 oktober 2016

Kleine berichtjes die grote gevolgen kunnen hebben voor de online retail.

In Nederland winkelen bij een
Amerikaanse webshop die belasting
afdraagt op de kaaiman eilanden
“Consumenten die online winkelen, moeten straks al hun aankopen vanaf 10 euro authoriseren met een nieuw identificatiekastje. Althans, als het ligt aan de Europese Bankenautoriteit (EBA), een van de financiële toezichthouders in Europa. Volgens de EBA zou de kans op fraude met digitaal betalen te groot zijn geworden, meldt De Telegraaf op basis van gesprekken met meerdere betrokkenen. Op verzoek van het Europees Parlement boog de toezichthouder zich over mogelijkheden om de veiligheid te vergroten”. Nu.nl

Ik kan me voorstellen dat je als webshop op je achterste poten staat als je zo’n bericht leest. Ik zag de primaire reacties van webshop exploitanten al voorbijkomen. Het kan immers enorme impact hebben op je handel wanneer het online betalen, toch al zo’n kwetsbaar punt, zo bemoeilijkt wordt. Of het bericht waar is weet ik niet en ik laat even in het midden of dit dan wel zo'n goede aanpak is. Als je het leest en erover nadenkt betekent zo'n signaal iets veel belangrijkers.

Europa bemoeit zich met de online veiligheid van haar burgers.

Het internet en online verkopen staat nog maar in zijn kinderschoenen. Daar zijn vriend en vijand het over eens. Tot op de dag van vandaag zijn er amper regels die burgers beschermen. Je mag nog steeds zonder expliciete toestemming data gebruiken wanneer je een prospect door de salesfunnel duwt. Op grond van zijn gedrag wordt diezelfde propspect bij elk touchpoint onbewust op basis van die verzamelde data een duwtje gegeven naar de koopknop. Goed beschouwd een schimmige wereld. 


Je mag ongelimiteerd a/b testen uitvoeren met klanten zonder dat ze daarover zijn geïnformeerd, je mag targetten en retargetten. Je mag privacy gevoelige data zonder toestemming verpatsen, klanten op het verkeerde been zetten met reclame vermomd als informatie, eigenlijk is de lijst met nu nog toegestane online cowboy praktijken nog steeds eindeloos.

Niet alleen het internet staat in zijn kinderschoenen ook de daarbij behorende wet en regelgeving moet nog vorm krijgen. 
De ambtelijke molens draaien misschien traag, heel traag maar ze draaien wel. 

De online wereld kan zich de komende tientallen jaren opmaken voor een eindeloze serie van wettelijke maatregelen bedoeld om de privacy en online veiligheid van de burgers te waarborgen. Dat niet alleen er gaat een jacht ontstaan op het innen van belasting. Grote en kleine online spelers variërend van de deelplatformen tot de webshops maken nu nog met succes gebruik van de meest optimale online routes om belasting te ontwijken. 

Zo kan je in Nederland iets kopen bij een Amerikaanse webshop die zijn belasting afhandelt op de Kaaiman eilanden. Er zal steeds meer wet- en regelgeving die het online winkelen complexer zullen maken en daarmee waarschijnlijk minder lucratief.

Omgaan met wetten en een eindeloos oerwoud aan regels en belastingen, een slag die de fysieke retail allang heeft gemaakt. De gewone stenen winkels zijn het gewend dat ze precariobelasting moeten betalen of toestemming moeten vragen bij de gemeente om een vlag op te hangen of een bankje op de stoep voor de winkel. Er is nog lang geen level playing field als het aankomt op wetten, regelgeving en belasting betalen. 

Zie dit signaal van het Europese hof als een opmaat naar meer. Zodra er een gelijk speelveld is ontstaan moeten we nog maar eens zien wie de winnaars op het retailslagveld zullen zijn.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen