dinsdag 4 april 2017

Ineens wist ik het, ik word danser.

De afgelopen jaren heb ik me verwonderd waarom reclame toch zo in het verdomhoekje terecht is gekomen. In mijn ogen was het toch vooral een serieus vak, nadenken over positionering en strategie, over klanten van klanten over gedragsverandering. Over merkwaarde en het creëren van geheugen-paden. Over bekendheid en toegevoegde waarde. Vanmorgen, dankzij een artikel in het Financiële Dagblad. werd het me ineens helemaal duidelijk.

“Rabobank zoekt dansers en architecten voor herpositionering

De twee jaar geleden geformuleerde bedrijfsstrategie (met als pijlers Bankieren voor Nederland en Banking for food) is vertaald in een nieuwe positionering, die nu nog geheim is. Rabobank wil die op een onorthodoxe manier wereldkundig maken. ‘Je kunt wel weer aankloppen bij het reclamebureau, maar dan krijg je iets voorspelbaars’, zegt Leendert Bikker, de nieuwe communicatiedirecteur van de bank. Disruptief moet het zijn, onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend.


"Stel je eens voor dat je Rabobank opnieuw mag voorstellen aan Nederland, is de oproep die de bank dinsdag doet op internet. Op Facebook, Twitter, Linkedin en andere sociale media gaat Rabobank op zoek naar ontwerpers, architecten, muzikanten, studenten, reclamemakers en andere creatieve krachten die het nieuwe verhaal van Rabobank kunnen vertellen.

Daarom boort de bank alle creatieve krachten aan die het kan vinden. De in Utrecht gevestigde onderneming is op zoek naar ‘revolutionaire’ coalities. ‘Een theatergezelschap met een management consultant, of een orkest met een dansgezelschap en een reclamebureau: het kan allemaal’, zegt Bikker. Studenten, social media influentials, communicatiemensen, performers: iedereen kan naar de commerciële opdracht meedingen.

Deze aanpak – een soort ‘crowd sourcing’ – betekent een trendbreuk met het marketingbeleid van de bank tot nu toe. En het is meer dan een proefballonnetje, benadrukt de communicatiedirecteur. ‘Dit moet leidend worden.’ Dat betekent dat het marketingcommunicatiebudget van ruim €10 mln hiervoor zal worden gebruikt”
Financieel Dagblad

Revolutionaire coalities en disruptieve crowdsourcing. Daar stopt de Rabo het komende jaar 10 miljoen euro in. Als ik met een dergelijke onderbouwing voor het uitgeven van 10 miljoen euro bij de bank zelf aanklop kom ik waarschijnlijk niet eens langs de portier. Het moet onconventioneel, spraakmakend en onderscheidend zijn het enige begrip dat nog ontbreekt is het ecosysteem van communicatieve krachten. En daarvoor moet je volgens reclameman Leendert Bikker, niet bij een reclamebureau zijn. Daarvoor kun je beter gaan praten met dansers en architecten.

De Rabo reclame eindbaas voert een opzichtig spelletje om media tractie te krijgen, om de bank die door alle schandalen in ongenade is gevallen weer op het spoor te krijgen. Hij wordt door de welwillende FD stukjes overtyper op zijn wenken bediend. Hij denk niet laten we bij het begin beginnen en gewoon sorry zeggen tegen al die mensen die we hebben laten zitten, nee we gaan eens lekker aan de slag met leuke frisse en verrassende ideetjes. Vet gaaf man. Laten we hopen dat rapper Typhoon een leuk idee instuurt, met zo’n influencer krijg je immers supersnel tractie bij de zo belangrijke millennials. Ik hoor het de gestroptdaste bankbazen al zeggen in de board room.

In één oogopslag begreep ik waarom reclamemakers door de huidige digitale generatie lachend aan de kant zijn geschoven. Fossielen uit een ander tijdperk. Reclame is helemaal geen vak, iedereen kan immers een leuk, fris of verrassend idee bedenken. Reclamemakers komen volgens reclameman Bikker vooral tot voorspelbare oplossingen. Nee, voor een goed idee ga je naar de kapper of een tekenleraar, een danser, een architect of gewoon de visboer op de hoek. 

Ik denk dat ik me vandaag nog inschrijf bij de nationale balletacademie in Amsterdam ik heb nog wel wat frisse choreografische ideeën, wie weet.

Geen opmerkingen :

Een reactie plaatsen