dinsdag 16 mei 2017

Fysieke retail groeit online sneller dan de pure player webshops.

Soms krijg ik het idee dat online publicaties over e-commerce vooral bedoeld zijn om lezers te bevestigen in hun geloof. Heel soms. Vanmorgen struikelde ik over een Emerce artikel met daarin de CBS cijfers die betrekking hadden op de retailverkopen van de afgelopen maand. Niet geheel toevallig natuurlijk, retail is een sector waar nogal wat wordt gefantaseerd en gemanipuleerd als het gaat om de duiding van de online verkopen versus de verkopen van de fysieke winkels, dat heeft mijn interesse. De kopregel lacht de online community al toe, “Online omzet in maart 13 procent hoger” Reden om even door te lezen je leest immers graag dat het goed gaat met je business.

Dan volgen de cijfers, “De online omzet in Nederland lag in maart circa 13 pro
cent hoger dan in dezelfde maand eerder, webwinkels zetten 10 procent meer om". Dan begin ik al wat op mijn stoel te draaien, 10 lijkt me toch geen 13 zoals in de kopregel geschreven staat. Ik zit echt op het puntje van mijn stoel als ik lees dat de online omzet van winkels, waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, met wel 17 procent groeide. Dat is nieuws. 

Kennelijk hebben de fysieke winkels de online smaak te pakken. In ieder geval de afgelopen maand. De online verkopen van de fysieke winkels groeide zomaar 7 procent harder dan de omzet van pure online-players. Dat was nog eens een onverwachte kopregel geweest.

Het artikel vervolgt met, “De fysieke detailhandel klimt inmiddels uit het dal: De verkopen (in volume) waren circa 3 procent hoger.” Even klikken naar de bron van dit artikel. Het CBS. Het CBS zelf opent het artikel met “Omzet detailhandel groeit bijna 4 procent in maart”.  4 procent dat is weer een ander getal dan die 3 procent van de Emere. Wat betekende die 3 procent dan? Even goed kijken, ah nu gaat over volume niet meer over de omzet. Ik wordt het artikel ingetrokken met een omzetduiding en vervolgens wordt ervoor gekozen om omzet te vergelijken met een verkoop volume.

De retail omzet was 4 procent hoger wat in absolute getallen nogal iets betekent. Sterker er is een correctie op los gelaten door het CBS in verband met verkoopdagen. Zonder correctie bedroeg de omzet toename 4.5 procent. 


Volgen we het nog. Spijkers op laag water, misschien. Ik zie het eerder als misduiding. Het CBS publiceert getallen, als retail ondernemer kijk je daar naar en heeft als zodanig invloed op je handelen.

Het CBS bericht eindigt met, “Online omzet opnieuw aanzienlijk hoger”. Webwinkels zetten 10% meer om. Hoewel die groei steeds lager uitpakt is het nog steeds aardig maar misschien inmiddels niet meer voldoende om omvangrijke investeringen in een webshop te rechtvaardigen. 10% is immers samengesteld, we weten inmiddels dat online omzet en netto winst verschillende grootheden zijn en dat de online kar in Nederland bovendien maar door een handvol partijen getrokken wordt. Dat betekent over de hele online pure player linie misschien wel niet veel goeds. En zeg nou zelf, is 10 procent online groei eigenlijk nog wel aanzienlijk?

Het echte nieuws, wat mij betreft, is dat de online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (de multi-channelers) met 17% groeide. 


Dat CBS begrip "nevenactiviteit" is natuurlijk onzinnig. Je hebt een winkel en je verkoopt spullen. Alle verkoop bij elkaar is je omzet. Punt. 

Of iets een hoofdactiviteit is of een nevenactiviteit heeft waarschijnlijk meer te maken met de inschrijving bij de kamer van koophandel dan met een correcte omschrijving van de retail business. Een duiding uit het jaar nul waar het CBS heel snel afscheid van zou moeten nemen. Hoe je iets opschrijft maakt nogal uit, zonder de waarheid geweld aan te doen kan je zaken gemakkelijk heel verschillend voorstellen.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten