maandag 9 april 2018

Bye bye Facebook lekker meehossen met Lubach.

Met enige verbazing heb ik gister naar Lubach op Zondag gekeken. Ik zag zijn publieke oproep om Facebook gedag te zeggen. We moeten ermee stoppen en aankomende woensdag is de dag. Lubach bespeelt wekelijks de sentimenten, als een ware populist voelt hij en zijn team precies waar het ongenoegen zit en speelt daar handig op in. Deze keer was Facebook aan de beurt.

De actie van Lubach past in het plaatje van media-opportunisme. Niet zoeken naar een oplossing maar zoeken naar maatschappelijke tractie. Op de buik dansen van mensen of bedrijven die al op de rug liggen. Lubach wil minder Facebook dat willen we nu even allemaal en ja dan kan je leuke televisie maken. Lubach en zijn team hebben kilo’s boter op hun hoofd want in het marketingvak is werkelijk niemand die niet wist dat Facebook privĂ© gegevens beschikbaar stelt voor adverteerders. Er is niemand die niet wist dat Facebook profielen maakt op basis van jouw selfies en een foto van je hond. Als het gratis is ben jij het product.

Ook Lubach en zijn team waren op zoek naar likes en clicks. Naar een viraal gaand filmpje zodat er advertenties verkocht kunnen worden. Maar die kennelijk zo belangrijke ethische afweging werd niet vooraf gemaakt. En nu, nu Facebook shaming main stream is doet Lubach nog graag een extra duit in het zakje. Met de lol factor in de binnenzak wordt voorbij gegaan aan het idee dat Facebook voor miljoenen mensen het internet is. De toegang tot wereld. Iets wat groter is dan een lollig item.

De oproep van mensen om bedrijven en adverteerders te boycotten is zo oud al de weg naar Rome. Naar mijn weten heeft het nog nooit een klap invloed gehad. Toch wint het maken van dit soort statements dankzij de sociale media aan populariteit. Nog niet zo lang geleden werden bedrijven die adverteerden op YouTube aan de schandpaal genageld voor het mogelijk maken van obscene filmpjes. Kan iemand dat lijstje van schuldigen nog reproduceren, welke adverteerders commercials plaatsten rondom video’s van IS, iemand? En vindt Lubach, die steeds zo trots is op zijn viraal gaande youtube video’s, daar ook iets van?

Ben nu zo benieuwd of #teamlubach ook Youtube boycot, of Twitter, Google en Amazon of al die andere platformen waar jij het product bent omdat het gebruik gratis is. Platformen waar je alleen toegang hebt omdat je bereid bent data af te staan, p
latformen die exact hetzelfde doen als Facebook maar die nu toevalligerwijs even niet onder het vergrootglas liggen. Of wordt er gewacht totdat er weer wat ophef is, een schandaal en we er een grappig tv item van kunnen maken. Gewoon verstand op nul en een beetje meehossen met de meute dat is toch het leukst.

Misschien vind je dit ook wel een interessant artikel. 

1 opmerking :

  1. Naar mijn idee is deze casus als balletje gaan rollen met de uitverkiezing van Trump. Het sneeuwbal-effect neemt steeds meer 'slachtoffers' mee, als gevolg van gedegen onderzoek op allerlei fronten. (Noot: insiders waarschuwen al jarenlang voor de privacy issues bij Facebook.) Vanuit die gedachte is het logisch dat Facebook als eerste wordt meegesleurd door de groeiende sneeuwbal. Maar ook Google/YouTube wordt al geraakt (reclame naar te jonge kinderen). Geen twijfel dat de rest zal volgen.

    BeantwoordenVerwijderen