Het merk is steeds vaker een optelsom van inspanningen van gebruikers in combinatie met geregisseerde marketing van de fabrikant of dienstverlener. Klanten zorgen voor onafhankelijke conversaties die gevolgd worden door potentiële klanten. Reviews zorgen voor waarderingen die worden meegenomen in het klantenbrein. Klanten creëren inmiddels belevenissen op Youtube die regelmatig de communicatie kracht van de eigen marketing organisatie overstijgen. Klanten waarderen verhalen van andere klanten steevast hoger dan de zelf geregisseerde communicatie. Google resultaten worden vooral beïnvloed door het toevoegen van authentieke content en worden daarmee almaar dominanter in de ontwikkeling van het merk. Elke nieuwe release van Google heeft als doel die waardevolle content een hogere plek in de zoekresultaten te geven. Daarmee zal authentieke content gecreëerd door gebruikers steeds waardevoller worden, dat vraagt van marketeers niet alleen meer om het zenden van boodschappen maar steeds vaker om regie, coördinatie, inspiratie, luisteren, curatie en community management.
Wellicht is achteraf bezien de Bucklercase van Youp een keerpunt geweest. Daar liet het publiek al de kracht van de community zien. Nu, met de opkomst van de sociale netwerksites, is die kracht nog vele factoren sterker geworden. Misschien is met de huidige vorm van communicatie wel de rek uit het merkelastiek. Je kunt grote budgetten in geregisseerde communicatie blijven stoppen in the end kun je daarmee de marge niet meer oneindig vergroten en juist die marge is voor de merkmarketeer een belangrijke doelstelling. Google legt immers feilloos bloot hoe jouw prijs zich echt verhoudt ten opzichte van de concurrent en Google is hét vertrekpunt voor een aankoop. Merk co-creatie, waarmee je een online ecosysteem ontwikkelt van ervaringen, verhalen, beloningen, reviews en aanbevelingen samen met geregisseerde marketing communicatie zal aan kracht winnen. De ontwikkeling van het merk komt daarmee steeds meer in handen van de klant. Organisaties die deze kracht begrijpen hebben toekomst.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten