vrijdag 24 november 2017

In 2018 breekt feelgood marketing definitief door.

I Feel Good
De belangrijkste marketing ontwikkeling in 2018 word de doorbraak van de feelgood marketeer. Dan doel ik niet op marketeers die werken aan feelgood voor klanten maar op marketing waar de marketeer zich beter van voelt. Gemeten aan Google resultaten is feelgood marketing nog niet groot maar wel upcoming. Google geeft slechts 700.000 zoekresultaten. Maar terwijl het veelvuldig besproken concept van contentmarketing 70 miljoen resultaten geeft zorgt het intikken van purpose marketing al voor meer dan een miljard resultaten. Allerminst wetenschappelijk wel richtinggevend.

Feelgood marketing doet precies wat het belooft, het geeft je een goed gevoel over hetgeen je doet. De klant heeft een probleem, de feelgood marketeer heeft de oplossing.

De feelgood marketeer maakt heldere keuzes. Feelgood marketeers werken niet voor de alcohol industrie, alcohol verslaving is immers wereldwijd één van de grootste probleemveroorzakers. Vanzelfsprekend valt werken voor alles dat met suiker en vet heeft te maken in dezelfde categorie nu obesitas en suikerziekte zo duidelijk als een wereldwijde bedreiging voor de gezondheid worden aangemerkt. Feelgood marketeers werken niet voor producten of diensten die een relatie hebben met gokken, verpakt zijn in plastic, sigaretten, bio- of olie industrie, porno, wapens en transport. De transport industrie of het nu elektrisch, diesel, of benzine is, zorgt immers voor een enorme belasting van het milieu. In deze context wordt de energieketen als geheel vaak buiten beschouwing gelaten net als de massieve milieu belasting door de aanleg van asfaltwegen. Feelgood marketing en asfalt is geen goed huwelijk.

Feelgood marketeers staan afwijzend tegenover het gebruik van producten of diensten van Apple, Google en Facebook en alle andere ondernemingen die wereldwijd de ranglijsten van belastingontwijking aanvoeren. Belastingontwijkers onttrekken zich aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid en vormen alleen al daarom probleem voor onze samenleving. Diensten die het gebruik van deze notoire belastingontwijkers aanjagen mogen gerust als verdacht voor de feelgood marketeer worden aangemerkt.

De werkomstandigheden in de distributie hubs van Amazon en andere e-commerce giganten zijn feelgood marketeers een doorn in het oog. Daar kan je onmogelijk je ziel en zaligheid in leggen.

Over feelgood marketing en financials kan je natuurlijk kort zijn. De financiële industrie is verantwoordelijk voor tien jaar mondiale crisis die wereldwijd enorm veel mensen schade berokkende. De tijd dat je op verjaardagfeestjes met plezier kon vertellen dat je voor een bank of een verzekeraar werkte ligt alweer een tijdje achter ons. Je vereenzelvigen met de bonusgraaiende topmensen die de financiële industrie nog steeds domineren is nagenoeg onmogelijk.

Werken voor de reisbranche, waarschijnlijk de belangrijkste aanjager van de luchtvaart is voor de feelgood marketeer een heldere no-go. De luchtvaart als geheel is vanzelfsprekend verboden terrein, net als verkoop aanjagen voor producten die overzee verscheept moeten worden. Het is immers een publiek geheim dat het transport overzee een veel grotere aanslag op het milieu doet dan de auto industrie in zijn geheel.

Feelgood marketeers verkopen geen spullen maar helpen klanten, zenden geen commerciële boodschappen maar luisteren. Irriteren klanten niet met onaangekondigde telefoontjes uit het niets maar wachten tot de klant zelf belt. Feelgood marketeers pakken bij voorkeur mondiale problemen aan. Eerlijke arbeidsverhoudingen, honger, dorst, de carbon footprint, duurzaamheid, gender equality, eerlijke verhalen en authentieke producten zijn begrippen die tot de standaard vocabulaire van de feelgood marketeer horen. Feelgood marketeers werken alleen voor producten en diensten die problemen van klanten oplossen. Feelgood marketeers streven geen winst na voor de opdrachtgever maar werken aan een betere wereld.

Feelgood marketeers maken geen gebruik van televisie reclame, hinderlijke commerciële onderbrekingen zijn niet in het belang van de kijk-experience van klanten. Reclame maken als geheel staat voor een feelgood marketeer gelijk aan het veroorzaken van een hinderlijke customer experience. Feelgood marketeers maken geen gebruik van native advertising of branded content nu het zo helder is dat klanten daarmee op het verkeerde been worden gezet. Influencer marketing, vloggers en bloggers die zich niet aan de reclamecodes houden zijn verboden terrein.

Feelgood marketeers vermijden elk contact met bedrijven die het niet zo nauw nemen met de privacy. Een bekentenis zoals deze week door Uber werd gedaan dat ze een jaar lang een hack, waardoor de gegevens van 50 miljoen klanten op straat kwamen te liggen niet wereldkundig maakten, betekent een definitieve verbanning naar de zwarte -daar ga ik nooit voor werken lijst- die vanzelfsprekend al circuleert onder de feelgood marketeers.

Feelgood marketeers gooien nooit, maar dan ook echt nooit, ongeadresseerd drukwerk door de brievenbus. Elke vorm van drukwerk is voor de doorgewinterde feelgood marketeer sowieso een no-go. Voor drukwerk wordt papier gebruikt en de productie van papier gaat ten koste van ons bos, de longen van de wereld.

Feelgood marketeers werken nimmer met cookies en targeting. Klanten achtervolgen op het internet met ongevraagde meldingen is wel het laatste dat je wilt als je op zoek bent naar een mooie online klant experience. Feelgood marketeers maken nooit ongevraagd gebruik van klant-data. Voor elke bewerking of selectie wordt altijd, zonder enige uitzondering, vooraf expliciet toestemming aan de klant gevraagd. Je zal nimmer een ongevraagd bericht of commerciële boodschap van een feelgood marketeer aantreffen in je e-mail-box, in je messenger, WhatsApp, Instagram of je Twitter DM. Nimmer.

Feelgood marketeers weten exact tot achter de komma waar de marketingeuro aan wordt gespendeerd. Je zal nooit een commerciële boodschap tegenkomen, gepusht door een feelgood marketeer, op een website die vrouwonvriendelijke content bevat, haat zaait of terrorisme stimuleert. Samenwerken met digitale platformen waarvan bekend is dat er wordt gefraudeerd met resultaten worden onherroepelijk stopgezet.

Feelgood marketeer nemen in het belang van het merk en de klant, deel aan het maatschappelijke debat en weten precies welk standpunt moet worden ingenomen als het gaat over sinterklaas of zwarte piet. Als het gaat over de positie van de vrouw en de man. Of het nu gaat over rookworst, ras of pepernoten de feelgood marketeer weet altijd de juiste keuzes te maken voor zichzelf en natuurlijk in het belang van de klant.

Je als marketeer goed voelen over het helpen van klanten is een puur intuïtief marketing concept dat in 2018 een enorme vlucht zal nemen. Traditionele ideeën en opvattingen over marketing werken immers niet meer in het digitale tijdperk.

Feelgood marketing wordt in 2018 door het NIMA officieel en geheel belangeloos geregistreerd als nieuwe marketing stroming en er worden direct een stuk of tien nieuwe opleidingen aangeboden. Zo kan je vanaf 2019 officieel afstuderen als Feelgood Marketing Ninja. In 2018 staan klant problemen en oplossingen meer dan ooit centraal en maakt de marketeer niet alleen een bewuste keuze over zijn eigen toekomst maar ook over de toekomst van zijn klant. 2018 wordt het begin van iets heel moois.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten