Dat avondje voorgeprogrammeerd kijken vecht inmiddels voor zijn plaats op de TV-monitor. Met de komst van Youtube, Netflix achtige spelers en Android- en Apple TV kijken we steeds minder naar die voor geprogrammeerde content. De omroepen lijken een beetje wakker te zijn geworden en komen met het initiatief NLziet , een videoplatform van de commerciële en publieke omroepen dat net iets goedkoper is dan Netflix. Een merkwaardige polderbundeling van krachten die met name aangeeft dat de nood bijzonder hoog is. Bij NLziet betaal ik voor programma's die al gratis te zien zijn. Bovendien zou ik vreemd genoeg dus voor de tweede keer moeten betalen voor het bekijken van programma's van de publieke omroep. Ik denk eerlijk gezegd dat ze gewoon de boot hebben gemist.
We kijken inmiddels naar Youtube, Facebook, Uitzending gemist, Twitter en Netflix en natuurlijk naar, vakantiefoto’s, WhatsApp en de mail. Allemaal op één van die drie schermen en steeds vaker op meerdere schermen tegelijk. De kijk industrie beweegt zich razendsnel en Dumpert concurreert inmiddels met de AvroTros. Toch gaan televisiemakers op de oude voet verder. Nadat we twee maanden lang zijn getrakteerd op herhalingen wordt maandag het televisie seizoen geopend. De winkel gaat elk jaar twee maanden dicht, waarschijnlijk omdat Matthijs en Umberto ook even toe zijn aan vakantie. Het is ze gegund maar kijkers wachten niet meer op nieuwe programma's. Ze schakelen over op andere content en het is maar de vraag of de zo gewilde jonge kijkers op maandag weer terug komen. Televisiezenders zullen zich moeten rebranden tot contentkanalen die op elk platform dagelijks zorgen voor de juiste actuele formats. Daar is dan wel iets meer voor nodig dan een nieuw logo.
Leuk artikel Tadek! Je zou eens Popcorn Time moeten downloaden, je mond valt open. Ze hebben alles, het is gebruiksvriendelijker dan Netflix en het is helemaal gratis.
BeantwoordenVerwijderen