donderdag 28 augustus 2014

Maandag opent het nieuwe televisie seizoen. Een merkwaardig circus uit de vorige eeuw.

Ik kijk geen televisie meer, ik kijk Youtube en Netflix. Een idee dat even op me in moest werken. Mensen kijken waarschijnlijk meer op beeldschermen dan ooit te voren en ook mensen die zeggen geen televisie te kijken, kijken als bezetenen. Als je naar andere content kijkt dan het gebruikelijke aanbod op je TV-monitor is het plots geen televisie kijken meer. Daar is iets veranderd, het device is losgekomen van de content. Eigenlijk stond televisie kijken voor een begrip waarbij de content en het device één waren. Televisie kijken dat was kijken naar de drie Nederland kanalen de commerciëlen en een handvol buitenlandse zenders.Een avondje televisie kijken dat was vooral kijken naar een voorgeprogrammeerd aanbod.

Dat avondje voorgeprogrammeerd kijken vecht inmiddels voor zijn plaats op de TV-monitor. Met de komst van Youtube, Netflix achtige spelers en Android- en Apple TV kijken we steeds minder naar die voor geprogrammeerde content. De omroepen lijken een beetje wakker te zijn geworden en komen met het initiatief NLziet , een videoplatform van de commerciële en publieke omroepen dat net iets goedkoper is dan Netflix. Een merkwaardige polderbundeling van krachten die met name aangeeft dat de nood bijzonder hoog is. Bij NLziet betaal ik voor programma's die al gratis te zien zijn. Bovendien zou ik vreemd genoeg dus voor de tweede keer moeten betalen voor het bekijken van programma's van de publieke omroep.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze gewoon de boot hebben gemist. 

We kijken inmiddels naar Youtube, Facebook, Uitzending gemist, Twitter en Netflix en natuurlijk naar, vakantiefoto’s, WhatsApp en de mail. Allemaal op één van die drie schermen en steeds vaker op meerdere schermen tegelijk. De kijk industrie beweegt zich razendsnel en Dumpert concurreert inmiddels met de AvroTros. Toch gaan televisiemakers op de oude voet verder. Nadat we twee maanden lang zijn getrakteerd op herhalingen wordt maandag het televisie seizoen geopend. De winkel gaat elk jaar twee maanden dicht, waarschijnlijk omdat Matthijs en Umberto ook even toe zijn aan vakantie. Het is ze gegund maar kijkers wachten niet meer op nieuwe programma's. Ze schakelen over op andere content en het is maar de vraag of de zo gewilde jonge kijkers op maandag weer terug komen. Televisiezenders zullen zich moeten rebranden tot contentkanalen die op elk platform dagelijks zorgen voor de juiste actuele formats. Daar is dan wel iets meer voor nodig dan een nieuw logo.

1 opmerking :

  1. Leuk artikel Tadek! Je zou eens Popcorn Time moeten downloaden, je mond valt open. Ze hebben alles, het is gebruiksvriendelijker dan Netflix en het is helemaal gratis.

    BeantwoordenVerwijderen