donderdag 4 januari 2018

Mijn blogjaar 2017, wat werd er goed en wat werd er minder goed lezen.

Blogjaar 2017 zit er op, artikelen die ik plaats op mijn eigen DWVTS blog vinden voor het merendeel de weg naar Marketngfacts. Het schijnt voor de vindbaarheid van je content niet zo goed te zijn. Nu is die vindbaarheid voor mij geen doelstelling. Ik vind het fijn als een artikel goed gelezen wordt. Dat mensen het zien en lezen is toch de beste beloning voor de inspanning van het schrijven. Ik let niet op seo of sea of het gebruik van de juiste key woorden.

Het aardige van publiceren op het platform van Marketingfacts is dat artikelen die misschien niet zo positief uitpakken voor marketeers toch goed gelezen worden. Veel beter dan op mijn eigen blog. Het is inmiddels vrij duidelijk dat artikelen die intunen op mainstream gevoelens meer views genereren dan kritische geluiden. Blogpost worden veelal gedeeld om het eigen inzicht te onderstrepen. De - zie je wel dat zei ik ook al - blogpost worden het best gelezen. Een principe dat het moeilijk maakt om hoekjes en gaten te verkennen waar niemand in is geïnteresseerd.

Daarom blijft het voor mij belangrijk om ook op mijn blog te blijven publiceren ook al levert dat soms niet meer dan een handvol views op. De teller van mijn eigen blog is inmiddels de 500.000 views gepasseerd. Dat is inclusief robots en ik kan niet zeggen of het alleen een click is, een view van een seconde of vijf of dat mensen het hele artikel hebben gelezen.

Hoewel inbound goeroes om hardst roepen dat bloggen goed voor je business is kan ik dat niet onderschrijven. Met 473.941 views verdeeld over 45 artikelen dit jaar alleen al op Marketingfacts zou je best kunnen zeggen dat het aardig populaire stukjes zijn. Nou ja ik kan niet zeggen dat opdrachtgever op grond van mijn artikelen voor mij in de rij staan.

Ja ik zou waarschijnlijk kunnen leven van publieke optredens maar dat is mijn business niet. Tot nu toe is dat een weloverwogen keuze. Als je die richting uitgaat maak je een keuze. Je wordt je eigen thema en een weg terug is vrij moeilijk. Als je een living hebt in het verkondigen van digitale geloof volg je de weg die leidt naar de meeste spreekbeurten. Als je businessmodel het verspreiden van het ongeloof in webshops is dan wordt je toch je onderwerp.

In mijn artikelen probeer ik bepaalde zaken te bespiegelen op grond van de feiten de zich op dat moment aandienen. Ik ben geen voorspeller, mocht de toekomt een andere richting uitwijzen dan moet je niet te beroerd zijn om je bespiegelingen aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Ik heb plezier in het schrijven het zorgt er voor dat je scherp op de ontwikkelingen zit. Dat je gelezen wordt is de belangrijkste beloning.

Met 359 views was We are here to help. Het artikel met de minste lezers. Met 26.792 views was 11 miljard online retailomzet, resultaat per saldo waarschijnlijk nul. het meest bekeken. Aan het schrijven van Online marketing werkt als botox voor merken en bedrijven: uiteindelijk lijkt alles op elkaar had ik denk ik het meeste plezier. Het werd gewaardeerd met 8238 views. Op Marketingfacts was Het online retailavontuur van bol.com lijkt definitief mislukt met 47.122 views het best gelezen artikel terwijl het artikel op mijn eigen blog niet verder kwam dan 2500 views. Marketingfacts publiceert elk jaar een lijst van best gelezen schrijvers bijgaand het overzicht dat al eerder op het platform werd gepubliceerd.

2017 was voor mij een productief jaar het zorgde ervoor dat ik in de top tien van meest gelezen schrijvers belande. Dat niet alleen kwantiteit van belang is werd duidelijk met het aantal lezers van de bol blogpost die voor een mooie derde plek zorgde in het totaaloverzicht.


Top 10 bloggers (op basis van aantal blogposts)
#
Auteur
Aantal blogposts
Opmerking
1
55
Schrijft de wekelijkse verslagen van de videointerviews van Fast Moving Targets.
2
49
Sinds deze zomer brengt Juan je iedere zaterdag alle ontwikkelingen in social land, in zijn De week op social.
3
46
Beheert al jáááren de wekelijkse rubriek ReclameReview.
4
45
Tadek is misschien wel onze meest fanatieke blogger, je ziet hem bijna wekelijks op Marketingfacts voorbij komen.
5
36
Post heel regelmatig mooie interviews namens 7 Ditches TV.
6
32
Vertaalt de laatste wetenschappelijke inzichten naar de marketingpraktijk, beschreven door meerdere auteurs.
7
24
Maakt iedere week een mooi overzicht van de meest virale video's voor onze wekelijkse Viral Friday, doet dit samen met Fikri El Hamouti (nr. 10).
8
19
Maurits Kreijveld is futuroloog en strategisch adviseur, schijft met liefde over de impact van nieuwe technologieën op organisaties.
9
17
Heeft als Chief reilen en zeilen voldoende ruimte om onder werktijd fijne blogposts te tikken over tech, mobile en nog veel meer.
10
16
Zie David Pedro (nr. 7).
Daarom hebben we ook gekeken naar een lijstje zonder de rubrieken. Dan prijken Tadek en Maurits natuurlijk bovenaan en zie je bloggers (Thomas, Kjell en Bram) staan die in de baas zijn tijd kunnen bloggen. Scroll daarom snel door naar het volgende lijstje. Doe maar. 
Top 10 bloggers (op basis van aantal blogposts) m.u.v. rubrieken
#
Auteur
Aantal blogposts
1
45
2
19
3
17
4
15
5
14
6
13
7
12
8
11
9
11
10
11
Want hieronder staat namelijk de lijst die het meest zuiver is. Zonder rubrieken, zonder leden van team Marketingfacts zelf. Kortom: dit zijn de namen. 
Tadek, Maurits, Alice, Sander, Sydney, Edwin, Peter, Alex, Matthijs en Matthias: deze is voor jullie. 
Top 10 bloggers (op basis van aantal blogposts) m.u.v. rubrieken en m.u.v. team MF
#
Auteur
Blogposts
1
45
2
19
3
13
4
12
5
11
6
11
7
11
8
8
9
8
10
9
Goed, tot nu toe hebben we het over het aantal blogposts. Maar we zouden geen marketingblog zijn als het niet ook om de views zou gaan. En daar staat Danny Oosterveer net niet bovenaan. Danny maakt elk jaar in januari een overzicht van de staat van social media in Nederland. Al jaren de publieksfavoriet van onze lezers en meestal de koning als het gaat om de meeste views op zijn blogposts. Dit jaar moest hij echter plaatsmaken voor Juan Felix, die sinds deze zomer iedere week een overzicht maakt van al het nieuws in social-land. Kudo's Juan! 
Top 10 bloggers (op basis van aantal views)
#
Auteur
Aantal views
1
503.033
2
498.709
3
473.941
4
398.556
5
359.677
6
283.405
7
240.964
8
239.765
9
192.380
10
179.014
En ook hier hebben we weer een sublijstje waarbij we de rubrieken eruit gefilterd hebben. Dan zien we een nieuwe naam in de lijst en dat is Jasmijn Hemersma. Zij blogt op Marketingfacts regelmatig over de ins en outs van e-mailmarketing.
Top 10 bloggers (op basis van views) m.u.v. rubrieken
#
Auteur
Aantal views
1
498.709
2
473.941
3
239.765
4
192.380
5
179.014
6
174.643
7
150.501
8
138.539
9
123.182
10
108.328
Artikelen
Door met de artikelen. Waar ik vooral blij mee ben is de diversiteit aan onderwerpen. Natuurlijk gaan de bovenste drie over social media. Maar er is ook een geweldig scherp artikel over bol.com, een kijkje naar nieuwe consumenten, een verhaal over lastige thema's als AVG en GDPR en een verhaal van Danny over hoe voetbalclub F.C. Twente datagedreven marketing toepast. 
Top 10 artikelen (op basis van views)
#
Auteur
Artikel
Views
1
282.123
2
166.067
3
53.296
4
47.122
5
43.424
6
41.469
7
41.134
8
40.548
9
33.786
10
32.107
Tot slot de comments. De winnaar van dit jaar kreeg er 42. De comments blijven dan ook een mooie plek om kennis te delen. Bijvoorbeeld door extra tools te delen zodat we de meest complete lijst van SEO-tools krijgen of door vragen te stellen over je e-mailmarketing in relatie tot GDPR/AVG. Blijf dat dus vooral doen. Daar worden de artikelen, en zo dus Marketingfacts, alleen maar beter van.
Top 10 artikelen (op basis van de meeste comments)
#
Auteur
Artikel
Comments
1
42
2
26
3
24
4
17
5
16
6
15
7
15
8
14
9
14
10
14



2 opmerkingen :

  1. Wat me al tijden opvalt: mensen reageren bijna niet meer op sites buiten social media (en ook daar is het vaak minimaal). Je best becommentarieerde artikel heeft 15 comments op 11501 views. We consumeren vooral en online discussie is zo goed als dood (ik doe daar zelf vrolijk aan mee, overigens).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, gesprekken vinden meer en meer plaats op Facebook en Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen