Het klinkt eenvoudig toch is het misschien wel in essentie waar het in marketing om draait. We worden dagelijks om de oren geslagen met nieuwe ontwikkelingen. Ontwikkelingen en ideeën die dan weer beter zouden zijn dan alles dat we kennen. De werkelijkheid is complexer. Misschien raken we er daarom ook wel niet over uitgepraat.
Je kan eindeloos met elkaar redetwisten over het belang van investeren
in de lange termijn versus de korte termijn. Over het belang van merkbouwen
versus oogsten. Over de werking van online marketing en search. Over het
verschil in prioriteiten, bijvoorbeeld online versus offline. Waar gaat je
budget naar toe. Maar wie vertelt je wanneer je precies wat moet doen. Om de
juiste keuzes te maken is het nogal relevant om te weten in welke fase een onderneming
zich bevindt.
Grofweg beslaat de levenscyclus van een bedrijf vier fases. De
lancering, groei, volwassenheid en de onvermijdelijke neergang. Elke fase kent
zijn eigen karakteristieken en uitdagingen en binnen die fases kan je ook weer
aan het begin of aan het einde zitten. Wat opgaat voor bedrijven als geheel
gaat ook op voor elk product of dienst. Ondernemers hebben dus verschillende
prioriteiten. Je kan je voorstellen dat een bedrijf dat een nieuw product
lanceert terwijl het zelf aan het einde van zijn levensfase zit in een aardige spagaat
komt.
De levenscyclus van bedrijven neemt jaar op jaar af.
Volgens een onderzoek van Richard Foster, consultant bij
het bedrijf Innosight, is de gemiddelde levensduur van bedrijven sinds
1958 gedaald van 61 jaar naar 18 jaar nu en lijkt een nog kortere
levensverwachting in het verschiet te liggen. De levensduur van een gemiddelde
onderneming wordt korter. Die
conclusie trekt ook het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van
Sogeti uit een historische analyse van de Nederlandse AEX. De
omloopsnelheid is sinds 1993 om de 10 jaar met zo’n 25 procent toegenomen. Volgens
de onderzoekers staan bedrijven in 2023 gemiddeld 25 jaar genoteerd op de AEX
en in 2033 nog maar vijf jaar als deze trend doorzet.
Bedrijven komen en gaan dat geldt ook voor de bedrijven die we vandaag zien als winnaars. We kunnen ons een toekomst zonder Facebook, Apple of Google niet voorstellen. Toch herinner ik me nog als de dag van gister dat ik de biografie las van Jack Welch. "Waar het om gaat, autobiografie van de beste manager ter wereld". Tussen 1981 en 2001 was Jack de Chief Executive Officer van General Electric.
Onder zijn leiding groeide het bedrijf van 1981 met een
marktwaarde van 12 miljard dollar, tot 410 miljard dollar bij zijn pensioen. Zeg
maar alles wat Welch aanraakte veranderde in goud en General Electric was zo’n
beetje de meest bewonderde onderneming ter wereld. Begin deze eeuw kostte een aandeel
nog 50 dollar. September 2020 werd het aandeel nog voor zo’n 6 dollar
verhandeld en wordt het bedrijf nog overeind gehouden door de verkoop van bedrijfsonderdelen.
Marketing voor een startend bedrijf vergt een andere aanpak dan voor een bedrijf als General Electric. Hoewel het nogal
simpel klinkt mis ik deze invalshoek in veel marketingdiscussies.
Dat het nogal belangrijk is om op het juiste moment de goede dingen te doen blijkt uit de cijfers. Een bedrijf beginnen is nogal riskant, 65 tot 75% van alle startende ondernemers in Nederland is binnen 3 tot 5 jaar failliet.
Je kan dus maar beter
de goede dingen doen. Als niemand je kent, ligt daar immers je eerste
uitdaging. Als je een nieuw product ontwikkelt dat nog niemand kent is het misschien
niet zo realistisch om vol in te zetten op een online strategie die er vanuit
gaat dat mensen al naar jouw product zoeken. Als niemand je kent moet je niet
teveel verwachten van inbound marketing.
Marketeers moeten misschien wel wat vaker op de stoel van de
ondernemer klimmen. Niet om de show te runnen maar om te begrijpen in welke
fase het bedrijf of het product zich bevindt. Als je product nog geen
distributie heeft wordt een andere strategie gevraagd dan voor een product dat op
alle schappen in de supermarkt te vinden is.
Als je je onderneming wilt laten groeien zal je ervoor
moeten zorgen dat je bij zoveel mogelijk potentiele klanten op het netvlies
staat.
Je onderneming kan gemakkelijk ten ondergaan aan bescheidenheid.
Terwijl jij naar je scherm tuurt of er ook een saleslead binnenkomt heeft je
brutale concurrent, die gewoon de telefoon pakte, al een opdracht te pakken. Het
aanzwengelen van groei is je eerste uitdaging. Dat je elke maand plust ten
opzicht van de maand ervoor. Pas dan heb je een winnende koers uitgezet. De
meeste bedrijven komen nooit zover en wanneer de klanten van het eerste uur
vertrekken kan de poort gesloten worden
Je moet een scherp inzicht hebben in welke fase een
onderneming verkeert om het juiste marketingmedicijn voor te kunnen schrijven. Wat
geldt voor de startende ondernemer geldt voor elk product of dienst. Met een nieuw
product in het schap van de supermarkt komen vergt een andere aanpak als van
het laagste schap naar zichthoogte te komen.
Het niet mee laten wegen van timing, op welk moment doe je
wat, zorgt voor veel spraakverwarring binnen de marketingcommunity. Ik zie veel
te vaak one size fits all oplossingen. Een goede actie voor Red Bull is vooral
een goede actie voor Red Bull. Een geniale campagne van Gillette is met name een
geniale campagne voor Gillette.
Dat je vooral aan contentmarketing moet doen. Alle ballen op
Google, dat reclame niet werkt. Het zijn algemeenheden waar je goed beschouwd geen
bal mee kunt. Je moet echt diep in de onderneming en het product kijken om te
begrijpen wat er nodig is. Je moet elk middel vooral op zijn eigen waarde
beoordelen. En ja ook hoe de ondernemer denkt. In de meeste gevallen is hij of zij
toch de hoeder van de marketingcultuur binnen een onderneming. Marketingcultuur
is echt relevant als het gaat om de kans van slagen voor je ideeën.
Het is natuurlijk prachtig als je naar de wetten van Binet
en Field luistert en vervolgens adviseert om 60% in de lange termijn te
investeren en 40% in de korte. Maar als je product in de laatste fase van zijn
levenscyclus zit is er domweg geen lange termijn.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten