Nu kan je niet beter het tegendeel van dat idee bewijzen dan
gisteravond. Een handvol torenfluiters bleek in staat om zichzelf te agenderen
tijdens een tv programma dat met acht miljoen kijkers het best bekeken tv programma
ooit bleek te zijn. Tenminste buiten een sportprogramma. Je hebt In Nederland niet
veel meer nodig dan wat potten en pannen en een fluitje om jouw idee voor een
groot publiek te agenderen. Hoeveel vrijheid had je gewild?
De torenfluiters lieten ook iets anders zien. Dat een kleine minderheid de agenda voor een grote groep kan bepalen. Laten we eerlijk zijn het verstoren van de toespraak zorgde voor nogal wat ergernis.
Dat fluiten zien
we niet alleen onder het torentje. Er wordt gefloten op Twitter en op Facebook.
Er wordt gefloten op Instagram en alle andere internetplatformen. Het internet
wordt gedomineerd door mensen die een afwijkend liedje fluiten en daarmee de aandacht
trekken van de media. Een afwijkend idee krijgt nu eenmaal meer aandacht dan
het gewone, het bekende.
Eerlijk gezegd weet ik niet of dat goed of slecht is.
Showroom was altijd al een goed bekeken programma. De man met drie benen en de
vrouw met de baard trok altijd al volle zalen. Aandacht voor het ongewone voorziet
in een behoefte. Nieuw is misschien wel dat die behoefte nu wordt omgezet in
likes en shares. Het internet heeft een nieuw betaalmiddel gecreëerd dat buitengewoon
goed blijkt te werken. Je wordt betaald voor aandacht.
Er is wel een keerzijde. Krijg je aandacht dan loop je ook
zomaar in je eigen mes. Aandacht zorgt voor een gevoel van bevestiging en als
je ideeën worden bevestigd kan je het idee krijgen dat wat je bedacht hebt echt
waar is. Dat verzinsels kloppen alleen omdat andere mensen, die eigenlijk ook
geen flauw idee hebben, jouw verzinsels bevestigen. Als veel mensen hetzelfde
vinden is het immers al bijna waar. De Torenfluiters hadden aan aandacht geen
gebrek, misschien denken ze alleen wel daarom dat ze een punt hadden. Dat ze
gelijk hadden.
De geest is allang uit de fles en het is nog niet helder hoe
we weer in evenwicht kunnen komen.
Het is de menselijke aard om aandacht te geven aan het
ongewone. Dat zorgt ervoor dat mensen met ongewone ideeën de talkshowtafels
zullen blijven bevolken. Het nieuws blijven domineren. Dat mensen niet
gehinderd door enige vorm van inhoudelijke kennis, niet anders dan google, vanuit
de eigen bias de kijkers en luisteraars kunnen toespreken. Je ziet mensen die
tot een maand of wat geleden automonteur, media adviseur, bakker of dansleraar
waren zomaar een groot podium krijgen. Praten over een onderwerp waar ze acht
maanden geleden nog niet een letter over hadden gelezen.
Het opleggen van regels leidt vanzelfsprekend naar
tegenkrachten. Krachten die dankzij het internet, waar het vreemde en het afwijkende wordt uitvergroot, de kans krijgen om te groeien. We hebben er
nog geen antwoord op. Tot die tijd kunnen we denk ik maar het beste in gesprek
blijven, ook met de torenfluiters.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten