Het retailkanaal is niet meer dan een loods met een leuke gevel en een heleboel marketing. |
Ik heb voor A-merkfabrikanten gewerkt die verplicht waren om in huisblaadje van de Albert Heijn te adverteren. Het was niet echt verplicht hoor maar als je niet meewerkte werd je product wel even minder gunstig gepositioneerd in het schap, als voorbode van de complete verbanning. Soms sijpelen er berichten door in het nieuws als Unilever het bijvoorbeeld weer eens zat is of als Coca Cola ruzie maakt met een retailer. A-merk fabrikanten laten zich al sinds jaar en dag ringeloren door retailers. Het begon natuurlijk echt met de introductie van de huismerken. Huismerken zijn kopieën van de A-merken en worden soms door dezelfde fabrieken geproduceerd. Daarmee parasiteren de huismerken op de marketing inspanningen van de A-merken, huismerken innoveren niet of nauwelijks en werkelijke product innovaties van A-merken worden onmiddellijk door de huismerken gekopieerd. Weg marge. Het marktaandeel van de huismerken schommelt ergens rond de 25 procent in Nederland. Natuurlijk wordt er verdiend op de productie van huismerken maar in de mix loopt de marge natuurlijk terug. A-merken zorgen voor winkeltraffic, kleur, product innovatie en klasse. Een Albert Heijn of een Jumbo zonder A-merken is niet meer dan een kale oostblok loods.
A-merken zouden eens kunnen nadenken en misschien zelf de handschoen oppakken. Er moet immers wat gebeuren. Zo groeide de supermarkt omzet over 2013 nog 1.5 procent terwijl de omzetgroei van de A-merken bleef steken op een schamele 0.3 procent. En wat is zo’n supermarkt nu werkelijk voor bijzonders. Vaak zijn het niet meer dan wat loodsen met een aardige gevel gevestigd op een goede locatie en een heleboel marketing. Marketing is nu net wel de core business van A-merk fabrikanten dus dat zit wel goed. Die plek is natuurlijk een probleem want gemeentes geven niet zomaar een locatie vrij. Daar moet om onduidelijke reden grof voor betaald worden. Ik las deze week dat Unilever een investering fonds wilde opzetten. Laat ze dat samen doen met Proctor and Gamble, Coca Cola, Heineken, Campina en nog wat machtsblokken. Koop een leuke supermarktketen dan is het probleem van die locaties opgelost en maak er wat moois van. Ik beloof op voorhand klandizie, meer marge, betere betaling condities en een betere onderhandeling positie bij de retailers
Geen opmerkingen :
Een reactie posten