Een rijbewijs is best handig. |
Stagiaires bouwen websites, schrijven social media strategieën
en complete marketingplannen. Hoe kan het eigenlijk, dat bedrijven hun tafelzilver zo gemakkelijk toevertrouwen aan mensen die nog studeren. Marketing is
toch één van de pijlers onder je bedrijf. Je social media strategie of je website dat zijn toch zaken waar je
zorgvuldig over na moet denken? Al die onderdelen moeten toch leiden tot een
samenhangend geheel waarbij dat geheel meer is dan de som der delen. Toch zijn er voldoende managers die met een gerust hart studenten vragen om een plan
te maken voor de toekomst van het bedrijf waar ze zelf werken. Zo’n manager
regelt dus, voor een busreisje met alle medewerkers naar een ver land, over
gevaarlijke onbekende wegen, een chauffeur zonder rijbewijs.
Als je een beetje twittert als stagiaire ben je al snel een social media strateeg en wordt je ingeschakeld voor het schrijven van een plan. In het land der blinden regeert immers eenoog. Overigens geldt dit niet alleen voor social
media of voor marketingposities ik zie ze overal voorbijkomen. Ik zie gesubsidieerde
werkgroepjes van scholen concurreren met ervaren professionals. Het kan allemaal. Het
zegt iets over het verantwoordelijkheid gevoel van managers die de voorkeur
geven aan studenten in opleiding voor de toekomst van hun bedrijf. Het zal ook
wel eens goed gaan dat kun je natuurlijk niet uitsluiten maar kun je als
manager dat soort risico’s eigenlijk wel nemen.
De afgelopen tijd heb ik op twitter mensen gevraagd waarom ze stagiaires zoeken voor een, in mijn ogen' belangrijke opdracht. Het één sluit het ander overigens niet uit bedenk ik me nu net ... Belangrijk en Stagiaire gaan prima samen ... maar het antwoord was vaak 'we hebben er geen budget voor'.
BeantwoordenVerwijderenDat is een spannend antwoord. Aan de ene kant kan het iets zeggen over de staat waarin je bedrijf verkeert (handen in het haar, geen geld meer maar toch nog iets proberen om het schip te redden of je hebt er simpelweg niet voor gebudgetteerd vorig jaar ... en nog spannender ... je beseft niet dat er iemand in het bedrijf de stagiaire moet begeleiden wat een behoorlijke belasting in uren kan zijn)
Bedrijven zijn ook weinig creatief. Als je ze dan bijvoorbeeld voorstelt om een strategie te ontwikkelen en uit te voeren op basis van een succes-fee dan haken ze al snel af (stel dat het wel heel erg goed werkt, dan verdient de bedenker geld ...) en ook een andere route sloeg niet aan (ik wil het voor u oplossen en in mijn kielzog neem ik de stagiaire mee zodat aan het eind van de rit de stagiair goed opgeleid is en u hem/haar zo in dienst kan nemen. Ingewerkt, pret-a-porter zeg maar)
Bij afwijzing van die laatste route trok ik openlijk de motivatie om een stagiair in te schakelen in twijfel. Het ging dus niet om de stagiair maar om een free-ride.
Als je dit omkeert dan is er ook hoop. Van het soort bedrijven dat hun marketingstrategie niet serieus neemt kun je verwachten dat ze langzaam wegglijden in de stroom modderige middelmaat en daarmee niet meer worden gevonden door hun klanten. Dat geeft weer ruimte voor nieuwe initiatieven. Tegen al die bedrijven wil ik dan ook graag zeggen "neem stagiaires aan om uw strategie te ontwikkelen!", komt er ook weer wat beweging in de markt.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
VerwijderenJa het verhaal heeft natuurlijk altijd meerdere kanten. Er is toch ook nog zoiets als verantwoordelijkheid. Bedrijven hebben in het verleden veel marketing taken naar zich toe getrokken die voorheen werden ingevuld door externen van conceptontwikkeling tot productie. Daardoor zijn ze veel op eigen inzichten gaan leunen. Kostenreductie heeft op dit moment de prioriteit en als je dan binnen de structuur van zo'n organisatie blijft komen de goedkope krachten vanzelf. Uiteindelijk wordt de stagiaire er niets wijzer van.
BeantwoordenVerwijderen