vrijdag 5 september 2014

Niet meer je huis uit voor behandeling van een angststoornis door therapie met behulp van VR. Dat is het idee, help ons met je stem.

Jan-Dirk Bijker
Jan Dirk, partner Coolminds
Hoe mooi zou het zijn als je voor de behandeling van straatvrees je huis niet meer uit hoeft?  Hoe mooi zou het zijn als je voor de behandeling van je angst voor spinnen je geen contact met een echte spin hoeft te hebben? Hoe mooi zou het zijn als je voor de behandeling van post traumatische stress niet terug hoeft naar de plek waar de stoornis is ontstaan? Exposure theraptie met behulp van virtual reality biedt die kans en ik volg de ontwikkelingen op dit gebied van nabij. Er is namelijk een groot maatschappelijke belang mee gemoeid. In Nederland hebben 1,1 miljoen mensen last van een angststoornis. Vaak worden angststoornissen niet herkend door de huisarts. Hoe fijn zou het zijn als er verantwoorde methodes worden ontwikkeld waarmee je in staat bent om jezelf van de angststoornis af te helpen? Exposure therapie zou dan beschikbaar moeten zijn in je eigen huiskamer.

Misschien ga ik hier een stapje te ver en zouden we ons eerst moeten richten op een start onder deskundige begeleiding, maar ik voorzie grote kansen voor zelfhulp zoals dat al vele jaren gangbaar is met allerlei zelfhulpapplicaties op het internet. Ik ben daarom enorm blij met de samenwerking met REIK waarbij we werken aan een therapie voor de behandeling van straatvrees met behulp van virtual reality. Deze therapie zou op termijn beschikbaar kunnen komen voor andere instituten, maar ook, mits kan worden aangetoond dat het veilig en effectief is in de eigen huiskamer.Vind je dat we de co-creatie zorginnovatieboek prijs zouden moeten verdienen voor dit idee, dan kun je HIER stemmen. 

Wil je meer weten lees dan bijvoorbeeld deze artikelen.





Je kunt Coolminds ook volgen op;

2 opmerkingen :

  1. Lijkt mij geweldig! Ik heb al jaren een zeer ernstige angsstoornis en zeer ernstige straatvrees, ik begeef mij in een straal van ong. 30 mtr. Van mijn huis en zelfs dat is een kwelling! Ik zit letterlijk al jaren binnen omdat ik voor hulp toch de straat op zou moeten en dat durf ik dus niet! Het is te krom voor woorden ik ben al zolang op zoek naar hulp voor een therapie vanuit huis maar het is er niet! Met als gevolg dat mijn angs zo gegroeid is dat ik het heb opgegeven.. ik hoop dat dit een enorm succes wordt want dit is niet nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat prettig dat er dit soort blogs zijn waarin dit bespreekbaar is. ik merk ook veel schaamte in mijn praktijk. Terwijl dit juist zo vaak voorkomt en zeker behandelt moet en kan worden!

    BeantwoordenVerwijderen