“Internet ad spending to overtake TV in '16, research firm predicts Forrester Research also predicts that annual spending on online ads in the US will top $100 billion in 2019, as advertisers follow consumer habits”. Kondigde Forrester vandaag aan. Onderzoeksbureaus maken nog steeds een kijkvergelijking tussen het internet en de televisie. Wat mij in de publicatie meer bevreemde is dat Forrester verwacht dat dit onderscheid er in 2019 nog steeds zal zijn. Ik betwijfel dat. Uitgesteld kijken of via een internet abonnement kijken naar Netflix is niet voorbehouden aan een device. Je zou wellicht een onderscheid kunnen maken tussen het voorgeprogrammeerd kijken en zappen. Het voorgeprogrammeerd de hele avond naar één zender kijken, is eigenlijk al sinds de introductie van de afstandsbediening op zijn retour. Sinds die tijd zappt de kijker immers langs programma’s en commercial blokken.
De kijker zappt inmiddels niet alleen meer tussen programma’s maar ook net zo makkelijk tussen devices. Het tweede scherm van het tablet en het derde scherm van de smartphone. Overigens neemt het totale aantal tv-kijkers in Nederland nog steeds toe van gemiddeld 4,4 miljoen kijkers per avond in 2002 naar 5,5 miljoen kijkers in 2014. Dus wellicht dat de Amerikaanse getallen afwijken van de Nederlandse want adverteerders blijven geïnteresseerd in het bereiken van grote groepen mensen tegen de laagste kosten. Reclamemakers zijn minder geïnteresseerd in het onderscheid tussen televisie en het internet. Het gaat om het verleiden van kijkers, individueel of als groepen. Of je doelgroep nu kijkt naar Facebook, YouTube, RTL4 of Twitter maakt niet uit. In alle gevallen kun je verleiden. Mensen kijken via een smartphone, tablet of gezamenlijk via een monitor en vanaf volgend jaar waarschijnlijk ook nog eens via een VR bril. Elk medium heeft zijn eigen uitdaging maar uiteindelijk concurreert Humberto niet alleen met Pauw maar ook met je timeline op Twitter.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten