Edwin Vlems Passie voor Inbound marketing. |
Afgelopen
week beet Edwin Vlems het spits af. Edwin is een gelouterde marketeer. Hij verdeelt zijn tijd tussen twee
werelden, enerzijds de praktijk van zijn werkgever MCB, anderzijds het het
zelfstandig ondernemerschap. Hij brengt daarom een aangename mix van praktijk
en theorie. Hij was afgereisd naar Leeuwarden om zijn passie voor inbound- en
contentmarketing te preken. Want zijn passie is het.
Ik
was vooral ook benieuwd naar de interactie met het gezelschap dat deze keer
naast mezelf bestond uit, Peter Renema van Lift, Onno Ebbens van CrossoverConsultancy, Ben Vloon van Crowd+Co en Pelle Boekhorst en Jan Dirk Bijker van Coolminds. Mannen die van de hoed en de rand weten en die vooral ook een eigen
visie hebben op omgang met klanten, management, marketing en marketing
communicatie. Dat maakt zo’n middag natuurlijk extra spannend.
Edwin
is ervaren en heeft praktijkcases waar je over kunt discussiëren. Niet dat we
altijd op een lijn zaten maar een case helpt om het begrip content- en inboundmarketing
te duiden vanuit zijn praktijkervaring. Edwin propageert het idee dat
content- en inboundmarketing een volwaardig alternatief vormen voor
traditionele marketing en reclame. Hij schrijft dit in zijn een recent verschenen boek met de veelbetekenende naam “scoren met contentmarketing”. Het idee dat contentmarketing een volwaardig alternatief zou
zijn voor wat hij steevast “traditionele marketing” noemt geeft op zichzelf al
voldoende stof voor discussie.
Ook
na de sessie denk ik nog steeds dat het allemaal container begrippen zijn die
zorgen voor verwarring. Marketing is iets anders is dan marketing communicatie.
Het gebruik van de term "traditionele marketing" duidt op een soort breuklijn of
iets waar je je tegen kunt afzetten. Alsof er iets ouds en iets nieuws is
terwijl de praktijk in mijn ogen toch meer een flow is. Ideeën evolueren en de
voortschrijdende techniek zorgt voor nieuwe media met nieuwe mogelijkheden. Reclame
kan in mijn ogen ook worden gezien als een containerbegrip dat staat voor het
geheel van inspanningen dat ervoor moet zorgen dat het product of dienst onder
de aandacht komt van de klant. Anderen gaan een stap verder en zeggen dat
reclame ervoor moet zorgen dat iets verkocht wordt. Daarover kun je alleen al een
maand discussiëren.
Het probleem van de reclame is voor mijn gevoel meer dat het zijn glans kwijt is geraakt. Daarom wordt er naarstig gezocht naar alternatieve woorden en begrippen. Dat zoeken naar termen is een vorm van marketing op zichzelf geworden, alleen al daarom zijn we inmiddels opgezadeld meer dan 250 verschillende marketingfuncties. De term marketing is daarmee zo sterk aan inflatie onderhevig dat het eigenlijk een alternatief woord is geworden voor "verkoop". In het Nederlands zou zijn boek dan ook waarschijnlijk “succesvol verkopen met behulp van zoekmachines heten”.
Het probleem van de reclame is voor mijn gevoel meer dat het zijn glans kwijt is geraakt. Daarom wordt er naarstig gezocht naar alternatieve woorden en begrippen. Dat zoeken naar termen is een vorm van marketing op zichzelf geworden, alleen al daarom zijn we inmiddels opgezadeld meer dan 250 verschillende marketingfuncties. De term marketing is daarmee zo sterk aan inflatie onderhevig dat het eigenlijk een alternatief woord is geworden voor "verkoop". In het Nederlands zou zijn boek dan ook waarschijnlijk “succesvol verkopen met behulp van zoekmachines heten”.
Content-
of inboundmarketing zie ik nog niet als een volwaardig alternatief. Het is meer een
weg, die net als andere wegen, naar Rome kan leiden. Of die weg begaanbaar is
hangt sterk af van de mogelijkheden van de organisatie die het uit moet voeren.
Omdat werkwijzen sterk verankerd zitten in bedrijfs-DNA kun je meestal niet
zomaar even een andere weg inslaan. In het geval van Edwin heeft hij de vrije
hand van MCB gekregen om de marketing naar zijn eigen idee in te vullen en dat heeft hij knap gedaan.
Natuurlijk
zijn er kanttekeningen. Je marketingmodel ophangen aan zoekmachine resultaten
zou ik niet zo snel propageren. Google is een force op zichzelf. De afgelopen jaren
zijn we verrast met meerdere releases van Google die ervoor zorgden dat zorgvuldig
opgebouwde zoekmachine resultaten werden weggevaagd. Als Google besluit je content niet meer zo authentiek te vinden ben je de klos. Daarover corresponderen helpt niet, dat zou op zichzelf al een no-go moeten zijn.
Om
ervoor te zorgen dat je content gevonden wordt, moet je buiten het bespelen van
Google met de juiste woorden op de juiste plaatsen, overigens ook nog steeds wel
adverteren op Google. Adwords moeten de helpende hand bieden totdat je content
vanzelf gevonden wordt. Als liefhebber van authentieke content staat Google
allang niet meer zo positief tegenover SEO strategieën die zoekmachine
resultaten beinvloeden, dat wringt dus. Zoals bekend zijn adwords bovendien niet meer zo goedkoop, zeker als
je in een categorie zit met veel aanbieders. Wanneer alle bedrijven hetzelfde
pad kiezen, met inbound- of contentmarketing, is Google echt de lachende derde.
Het was een leerzame middag en ik kan iedereen met interesse voor het vak een middag met Edwin aanbevelen. Maar inbound- en contentmarketing is voor mij nog geen duizend dingen doekje dat een volwaardig alternatief zou zijn voor reclame en marketing.
Het was een leerzame middag en ik kan iedereen met interesse voor het vak een middag met Edwin aanbevelen. Maar inbound- en contentmarketing is voor mij nog geen duizend dingen doekje dat een volwaardig alternatief zou zijn voor reclame en marketing.
Begrippen zoals Edwin
Vlems ze heeft opgeschreven in zijn boek.
Outboundmarketing staat
voor het traditionele zenden van boodschappen. Hij stelt daar het
inboundmarketing model tegenover. Ik citeer even “inboundmarketing werkt op basis van
toestemming, bij inbound marketing neemt de klant de beslissing om zelfstandig
zonder druk van een aanbieder contact op”.
Contentmarketing zo
schrijft Edwin is het creëren en publiceren van relevante content die door een
optimale vindbaarheid bij zoekmachines en deelbaarheid via sociale media werkt
al een magneet voor mensen met geld.
Geen opmerkingen :
Een reactie posten