Vandaag liep ik op de Paseo de Gracia in Barcelona. Dé winkelstraat van Barcelona waar veel sterke merken zich presenteren. Apple zij aan zij met Burberry, Adidas, Replay, Prada, Nike, Nespresso en Chanel.
Ik heb ze allemaal bekeken van de tech tempel van Apple tot de hoogmis van de mode bij Chanel. De Nespresso winkel met een dame achter de counter die je welkom heet en de Replay flag ship store waar je volledig wordt opgenomen in hun wereld. Beleving en inspiratie op zijn maximum. Op elke vierkante millimeter waarde toegevoegd aan het merk. Geur, kleur, muziek, personeel alles haarfijn getuned. Brandvalues die je kunt beetpakken en beleven.
De meeste winkels werden gedomineerd door kooplustige Japanners, de enigen die nog in staat lijken te zijn om met tassen vol spullen naar buiten te komen. Mijn gedachten dwaalden af naar de zo belangrijk gemaakte beleving op het internet. De bedreiging voor retailend Nederland zo wordt gezegd. Naar de online beleving die partijen als Zalando en Wehkamp ons voorschotelen.
Is dat ons voorland, vroeg ik me af, op een iPad of het schermpje van je telefoon een koopbeleving halen. In je eentje met behulp van Google swipend op zoek naar de laagste prijzen. Is er dan alleen nog ruimte voor winkel formules als de action of is het online retail shoppen een exponent van acht jaar financiële crisis? Acht lange, donkere jaren waarin we wachtend op betere tijden al googelend elk dubbeltje omdraaiden.
Als er weer vertrouwen is in de toekomst, waar gaan we dan onze euro's uitgeven? Bij de retailer die gewoon lokale belasting betaalt en zo bijdraagt aan de economie naast jouw deur of aan de diepe zakken van de aandeelhouders van Wehkamp of Zalando? Wie het weet mag het zeggen.
dinsdag 5 mei 2015
Is het online retail shoppen een exponent van acht jaar financiële crisis?
Labels:
internet
,
Marketing
,
Merken
,
Merkpositionering
,
Positionering.
,
Trends
Abonneren op:
Reacties posten
(
Atom
)
Ik was laatst in Drachten en had een afspraak in het centrum. Ik zette mijn auto op een plein waar je mocht parkeren. Dan ga je naar de parkeermeter en blijkt dat je maximaal maar anderhalf uur mag parkeren.
BeantwoordenVerwijderen--*---
Thialf en de Sportstad Heerenveen trekken bezoekers uit het hele land en toch mogen er rond die accommodaties nauwelijks winkels worden gebouwd. Dit om het oude winkelcentrum te beschermen. Hierdoor profiteren de winkeliers onvoldoende mee van de grote hoeveelheden bezoekers in hun dorp.
--*--
Veel ondernemers worden dan ook nog beperkt (precariobelasting) in hoe zij hun bedrijf willen promoten.