Iedere zelfstandige ondernemer is marketeer, niet alleen dat ook het formuleren en het communiceren van een boodschap wordt erbij gepakt. Met enige regelmaat worden echte ondernemers dan ook marketeer van het jaar. Ondernemer Henk Jan Beltman van Tony’s Chocolonely was in 2016 nog marketeer van het jaar. En voor 2017 is bijvoorbeeld Pieter Zwart, van Coolblue genomineerd en niet te vergeten Steve Jobs, volgens sommigen de belangrijkste marketeer van de eeuw.
"Steve Jobs The Greatest Marketer of the Age demanded that his company build great products and great advertising campaigns".(Adweek)
Ondernemers voelen waar de markt zit, stellen de goede teams samen, kijken naar de markt en de mensen, luisteren naar klanten, stroomlijnen hun business en formuleren de boodschap. Ondernemers nemen risico. Succes betekent een toekomst, falen betekent de bijstand, want ondernemers hebben geen vangnet. Geen ww. Zelfstandige ondernemers, of je nu groot industrieel bent of ZZP’er, moeten hun reet zelf maar redden als het misgaat.
Risico nemen om succesvol te zijn, zelf aan het roer staan, de medicijnen die je een ander zo graag voorschrijft nu voor jezelf gebruiken. Zoals de Amerikanen het mooi zeggen; put your money where your mouth is.
Ik vraag het me regelmatig af. Hoeveel marketeers, die in vaak schitterende bewoordingen kunnen uitleggen met blogs, op twitter en de social media hoe marketing werkt. Hoeveel mannen en vrouwen die volle zalen trekken, waar wordt uitgelegd hoe je een onderneming moet laten groeien. Welke succes strategie gevolgd moet worden. Of je social moet inzetten, of je moet gokken op e-commerce. Dat je vooral geen reclame moet maken maar alle kaarten moet zetten op inbound marketing. Dat alleen content marketing de weg is naar succes. Dat de winkelstraat dood is. Hoeveel van die marketeers of organisatie advies consultants zouden een jaar zelfstandigheid zelf overleven.
Hoeveel marketeers zijn er in staat om echt succesvol te zijn. Om van niets iets te maken. Om al die mooie theorielessen in de praktijk uit te voeren en te laten zien dat het in de praktijk allemaal precies zo werkt als wordt voorgespiegeld in de theorie.
Welke marketingtools en communicatie middelen zouden marketeers inzetten als ze morgen geconfronteerd zouden worden met de kosten van de hypotheek zonder inkomsten. De zorg voor de kinderen. Als er gewoon weer brandstof in de auto moet.
Als je geen marketingbudget hebt. Of je dan ook nog zo recht in de leer bent over het zomaar onaangekondigd een potentiele klant bellen. Het ongeadresseerd door de brievenbus gooien van flyers of mensen lastig vallen in de winkelstraat of gewoon op je brommer het industrie terrein op rijden om cold te canvassen. Of via de DM van Twitter of de Facebook messenger zomaar iets proberen te verkopen.
Eens kijken hoeveel tijd je dan neemt om een social audience op te bouwen. Eens kijken hoe je dan reageert op al vakbroeders die jouw onconventionele aanpak veroordelen. Vakbroeders die vanuit hun veilige risicoloze corporate omgeving van de daken roepen wat well en not done is.
Hoeveel van die marketeers zouden hun ideeën over een succesvolle marketingaanpak drastisch moeten bijstellen wanneer ze zelf aan de knoppen zitten. Wanneer je losgerukt worden uit die veilige corporate omgeving. Wanneer je risico moeten nemen met je eigen toekomst, met je eigen kapitaal.
Of je nu werkt bij Unilever of als ZZP’er er zijn echt veel meer overeenkomsten met dat zakelijke overleven dan verschillen. Het wordt misschien niet zo gevoeld maar in de kern is elke onderneming elke dag bezig met overleven, of je nu leverworst aan de man brengt of een vliegtuig.
Het nemen van risico maakt het verschil. Risico is een sterke driver om outstanding te zijn. Om iets te bedenken wat nog niemand had bedacht. Om los te komen van de middelmaat. Om door te gaan waar anderen stoppen. Midden in de nacht zwetend wakker worden of het allemaal echt wel goed komt.
Risico nemen is misschien wel de belangrijkste voorwaarde om echt succesvol te kunnen worden, of je nu marketeer bent of ondernemer.
Zelden zo'n acurate beschrijving gelezen van wat het is om ondernemer en tegelijk je eigen marketeer te zijn. Al te veel zelfverklaarde of nog erger, academische marketeers hebben nooit "skin in the game" gehad en beweren dat ze de waarheid in pacht hebben.
BeantwoordenVerwijderenDank!
VerwijderenGoed stuk. Slaat de spijker op zijn kop.
BeantwoordenVerwijderen