Multichannel of omnichannel zijn de containerbegrippen die we gebruiken om de coördinatie van offline en online te duiden als het gaat om retail. In de wereld van de e-commerce staat het zo ongeveer voor het proces van kijken via internet en kopen in de winkel. Nu gaat het mij niet om het proces op zich. Het lijkt me immers vrij ingewikkeld om te duiden met welke reden je bent gaan zoeken op het internet. Maar dat is een andere discussie.
CBS kwam met een bericht naar buiten dat multichannel met maar liefst 25.5 procent was gegroeid.
“In het tweede kwartaal nam de omzet van pure webwinkels met ruim 17 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Dat meldt het CBS. De internetomzet van zogenoemde multi-channelers groeide met 25,5 procent, de hoogst gemeten stijging sinds de meting drie jaar geleden werd opgezet”. Emerce
Het was dezelfde week dat thuiswinkel.org op basis van een GFK onderzoek naar buiten bracht;
“De vandaag gepubliceerde cijfers laten echter ook zien dat nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen. De verkopen in de winkelstraat zelf groeien derhalve nog altijd niet of nauwelijks” Thuiswinkel zegt dit naar aanleiding van een zelf geïnitieerd onderzoek uitgevoerd door GFK.
Nu wil ik graag begrijpen wat er staat.
Ik heb me suf gezocht naar de economische betekenis van multichannel of omnichannel. Iets groeit 25.5% maar ik kan nergens vinden om hoeveel geld het gaat. Wat groeit er eigenlijk precies 25.5% als multichannel groeit. Groeit de omzet, groeit het aantal winkels dat iets met het internet doet? Groeit de omzet die wordt toegekend aan multichannel en hoeveel omzet is dat exact? Als ik de uitspraken lees van thuiswinkel is het nogal belangrijk.
De detailhandel groeit dit jaar in absolute getallen misschien wel een miljard of vier. Die groei wordt zo op het oog voor een belangrijk deel toegerekend aan multichannel. Is dat ook zo en hoe wordt het zo exact gemeten dat je het achter de komma nauwkeurig weet?
Het zijn vragen die ik niet goed kan beantwoorden en Google kon mij niet afdoende helpen. Ik vroeg het in een tweet aan het CBS maar wacht nog op het antwoord. Dus probeer ik maar zo en misschien is het wel zo simpel dat ik het volledig over het hoofd zie.
Wie kan mij precies te vertellen hoe multichannel gemeten wordt en wat de economische betekenis is van multichannel in absolute getallen, gewoon in keiharde euro's. En ja ook hiervoor geldt hoe meet je dat precies?
Het meest bevredigende antwoord kan rekenen op een bedankje samen met een fatsoenlijke fles champagne. Oh ja over de afwegingen wat ik het meest bevredigende antwoord vind kan niet worden gecorrespondeerd net als over de kwaliteit van de champagne.
Alvast bedankt in ieder geval
maandag 4 september 2017
Abonneren op:
Reacties posten
(
Atom
)
De meeste hebben nog niet eens een gezamelijk punt om data te sprokkelen om het deftig te kunnen proberen meten... Dus volgens mij is dat gewoon omdat het 'logisch' is in de huidig tijdsgeest van alles online en offline combineren, 'zoals het moet'. Ik gok op het gebruik van beide kanalen als klant ipv dat ene gekende kanaal. M.a.w meer versnippering en dus zogezegd meer attributie. De economische waarde zal wel dezelfde blijven dan of licht stijgend. Niet duidelijk dus :) we all don't know en we doen maar wat
BeantwoordenVerwijderenTja, het noemen van die getallen is doel gemotiveerd: de traditionele detaillisten moeten worden wakker geschud! Maar inderdaad de meetmethode is niet zuiver genoeg om dit zo te kunnen roepen. Zo moet ik als omnichannel retailer aan het CBS opgeven hoeveel omzet ik maandelijks doe, maar het aandeel online verkopen hoef ik niet op te geven. En Dries heeft gelijk, het is ook moeilijk toe te wijzen in hoeverre online een driver is voor mijn offline verkopen. De groei in online aankopen is in elk geval in de home elektronica markt spectaculair! Ik koop die champagne dus zelf wel ;-)
BeantwoordenVerwijderenDank voor je antwoord, ja die lijstjes zeggen heel weinig als omnichannel retailer moet je ook vreemd tegen die getallen aankijken.
Verwijderen